ALLA ÄR LIKA MYCKET VÄRDA

Något jag HATAR är när hästar behandlas olika beroende på vem som äger de, vad de har gjort och vilken kapacite de har. Ridskolehästar, ridtravare och "skogsmulle hästar" ska inte på något vis behandlas sämre än stallschefens fina tävlingshäst som går SM, alla är hästar och förtjänar samma omvårdnad och kärlek.

Jag ahr tidigare stått på en 4H gård där det fanns både privathästar och 4H-hästar. Hästarna skulle tas in och fodras klockan 7, men vissa som inte hade något att göra började med att at in och fodra halv 6. Vilka började de med då? 4H-hästarna såklart!
" De är ju bara 4H-hästar "
Och nu på skolan när vi står och mockar, packar foder och strör åt skolhästarna kan folk komma med kommentarer som "det är itne så noga, det är ju skolhästar." " Så skulle jag aldrig göra till min häst, men det här är ju bara skolhästar"
Hör ni hur sjukt det låter?

När jag hade min praktik nu i höstas var jag i ett travstall. Där dyraste hästen var värd 5 miljoner och den billigaste kanske bara 5 tusen. Men alla hästar behandlades lika. De fick samma utrustning, samma foder, samma mockning och samma ompyssland. Precis så ska det vara! Vare sig hästen är värd mer eller mindre i pengar, ska de vara lika värda i omvårdnad och kärlek.

Har man hästen i ett stall med andras hästar, på riskola etc. ska man behandla de andra hästarna lika dant som man gör med sin egen. Visst, man är där för att ta hand om sin egen häst och ska inte springa runt och polera alla andras hästar blanka, men det man gör med andras hästar ska göras exakt lika bra som man gör med sin egna häst. Man ska inte slarva med fodret, täckes påtagning eller utsläpp bara för att hästen inte ägs av dig. Tänkt på det!

Många människor favoriserar vissa hästar som kanske ägs av någon speciell, tävlar på en viss nivå eller kostar lite mer än de andra. Detta gör man undermedvetet, men det är ändå så sjukt fel! Hästarna rår inte för att de kanske inte är lika bra på att hoppa som boxgrannen, de är ändå hästar. Hästar som förtjänar samma omvårdnad vare sig det är en 25 årig ridtravare eller Jan Brinks nya stjärnskott. Sen att alla hästar kanske behöver olika foder pga hur hård de presterar eller vilka problem de har, det förstår jag också. Men det är inte de små detaljerna som är vilktigt. Utan att alla ska älskas och få omvårdand för DEN DE ÄR!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0