BRUNNBYS RIDHUS

Eftersom att jag inte vet vad jag ska skriva om så tänkte jag skriva om ridhuset på Brunnby gård, där Sunny står. Hahah, låter det intressant? x)

Om man går några 100 m bort från stallet har vi en stor paddock på lite större än 20x40, där finns det belysning, grusunderlag och hinder. Jag tycker det är bra att ha paddocken en bit bort så man kan skritta fram på långa tyglar utanför paddocken, medans när det regnar eller när man bara vill släppa hästen har vi ett ridhuset precis bredvis stallet. Men ja, ridhuset är lite onormalt, det är runt. Men jag tycker om det precis som det är iaf!

Ridhuset är ganska litet och i diametern, (den röda linjen) är det ca 24 meter och ca 3 meter in från varje hörn är det en stolpe, det är både posetivt och negativt ;)                   .
Det bästa med ridhuset är att i varje stolpe sitter det ett rep och en ögla som gör att man kan skapa en rund ring innanför stolparna och ha en cirkelutanför. Perfekt om man vill löslongera hästen innanför och löshoppa utanför repen. Underlaget i ridhuset är typ jord och det är lagom fast tycker jag, ger fäste och sjunker inte ner. I ridhuset finns även bra musikanläggning, speglar, bommar och sockerbitar. Jag rider ändå itne så mycket på fyrkantspåret när jag rider i paddocken så det gör inte så mkt att det är runt, man slipper ju svänga för att gå på volt..
Nackdelarna är att det är ganska mörkt (tack och lov bra lampor!), att man inte kan hoppa och stolparna är i vägen ibland. Sunny och jag brukar ha delade meningar om vilken sida man ska gå på förbi stolparna och det har hänt att han sprungit in i dom och traslat in longer och tömkörnings linor. Att det bor fåglar i ridhuset gillar jag itne heller, är rädd för fågelskit :p


Men som sagt, jag gillar det! Vill jag rida lite mer seriöst även under vintern kan jag rida bort till skolan där ridhuset är 20x80. Det är faktiskt inte heller alla små stall som har ridhus och det är på något sätt mysigt att det är som det är (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0