HOPPNING

Red Sunny lite i ridhuset, provade att hoppa lite - det gick!
Började med att bara jogga fram lite i skritt och trav, kände direkt att han var stel i vänstersidan så sen jobbade jag mycket skänkelvikningar. I början hotade han med att ställa sig på bakbenen varje gång jag la till vänster skänkel, men efter lite tålamod och envishet gick det bra åt båda sidorna! Lite mjukare vart han iaf.
Sen travade jag några varv på åttvolt och galopperade sedan i både tvåpunktsits och trpunktsits. Det gick superbra i båda varven! Han var pigg och frammåt men lyssnade ändå superbra!
Hoppade av och lät honom skritta lite för sig själv medans jag byggde upp två sockerbits hinder i ena hörnet. Byggde upp dom som på en volt med ca 3,4 meter mellan mitten på bommarna, tänkte att det skulle bli studs eftersom att han inte har så kort galopp.
När jag fattade galopp och styrde på gick han lungt och fint men hoppade det andra i luften bredvid samtidigt som han kastade sig åt sidan. Gjorde så några gånger och jag var nära på att flyga av en gång.. Sen rev han första hindret så jag tog det ett par ggr med bommen på marken så han skulle förstå att det inte var någon fara. När jag byggde upp det igen passade jag på att minska, då gick det mycket bättre!
Hoppade några gånger i båda varven och varierade med skrittövergångar, travvolter och halter på andra sidan ridhuset. Han var i första hindret i höger varv några gånger med rev det inte. Avslutade med att i vänstervarv hoppa på långa tyglar en gång för att han skulel få en bra eftergift. När jag längde tygeln minskade han tempot, så det gick superbra det också! När jag travade av på långa tyglar gick han fint på volter runt stolparna med ställning och mjukhet i både höger och vänstervarv. Kan jag vara annat än nöjd efter detta ridpasset? (':


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0