FÖR KALLT FÖR ATT RIDA?

Jag har aldrig varit någon som struntat i att rida för att det är dåligt väder. Undantag om det är en fara att ge sig ut, tex i mycket storm och åska. 20 minusgrader, spöregn, mörker och snöstorm är inget som har stoppat mig. Men nu börjar jag undra, är det för kallt att rida när det är under 5 minusgrader? Jag själv är inte så sugen på att gå ut och springa då. (iof, det är jag aldrig) Men jag tänker på luften, det går ju knappt att andas.
När jag rider nu hör man tydligt att Sunny tycker det är "jobbigt" att andas. Han låter torr i halsen och verkar inte få tillräckligt med luft trots att jag har pullarnosgrimma. Han gör det bara man travar kravlöst en liten bit.
Jag har bestämt mig för att han ska få ett jullov med bara busridning och knappt några krav, för motivationens skull, men ändå inte trappa ner på ridningen och fortfarande träna det han behöver stärka upp. Nu funderar jag  på om han verkligen ska ridas när det är så kall luft ute.

Tror ni det är farligt att rida när det är kallt?
Snälla svara!
(Speciellt syster)

Kommentarer
Postat av: sofia

fina ponnyn! <3

ne, jag tror inte det! asså ner till tio tror jag funkar att rida i! det gör jag iaf, men helt kalrt inte lika ansträngande som på sommar, vår och höst! :)<3

2010-12-15 @ 22:11:21
URL: http://sofiasenneberg.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jag tror inte att det är farligt, däremot är det kanske inte så jättebra om man rider ett hårt pass så att hästen får anstränga sig så mycket om det är -30. Jag red hela förra vintern varje dag när det var -25* och min häst mådde fortfarande bra ;)Då var det dock inga jättehårda pass.

2010-12-16 @ 07:12:23
URL: http://whiteflowers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0