PROBLEM MED SKAV?

Ett problem som ganska många har på vintern när hästarna går med en massa täcken är att hästarna får skav eller blir ruggiga i pälsen. Opus är för tillfället väldigt känslig för skav, varför vet jag inte riktigt men jag har kommit på ett knep som gör att han iaf får bra mycket mindre skav av sitt täcke. Det är ett väldigt enkelt knep och det enda man gör är att spruta på lite pälsglans och sen borstar man in det i pälsen på de ställen som brukar utsättas för skav. Eftersom pälsglansen gör pälsen lite "plastig" och blank så glider täcket bättre när hästen rör sig, detta funkar iallafall bra för mig!

Här är tre stycken olika exempel på pälsglans.

1: Av märket Foxfire, finns att köpa här för 199 kr.
Det är detta pälsglans som jag oftast använder. Ett bra pälsglans som gör pälsen/svansen/manen väldigt glansig och fin och dessutom räcker den väldigt länge.

2: Av märket Windsor, finns att köpa här för 119 kr.
Jag själv har aldrig använt detta pälsglans så jag kan inte uttala mig om hur det är.

3: Av märket Eskadron Nici, hittar tyvärr ingen svensk hemsida som säljer denna.
Jag har använt mig av detta pälsglans en gång, jag köpte det mest för att den var gullig och skulle lukta jordgubb. Tyckte dock inte att den luktade speciellt gott, mer ruttna jordgubbar än vanliga... Men däremot blev svansen och pälsen väldigt fin av den.

Det finns såklart en mängd andra märken på pälsglans men detta var några exempel.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0