FRISERING

På förmiddagen idag hade vi frisering i ett av skolans stall. Först fick vi en genomgång på hur vi skulle klippa och sen fick vi lite hästar att leka med. Under hela genomgången stog jag och skakade på huvudet, jag skulle aldrig klippa Sunny så som dom gör. Sen när jag skulle klippa en häst tyckte jag synd om den för att det blev så fult :(

Vi skulle rycka panluggen så den var i jämnhöjd med ögonen och ganska tunn, manen skulle ryckas till en hands bredd och skäggets skulle klippas samt det i öronen. På benen skulle man inte ta för mycket hovskägg men man skulle klippa en rak kant längst kronranden och så skulle svansen vara 3 cm ovanför kotan och finklippas på sidorna där uppe.

Själv tycker jag att pannluggen är heliga hårstrån som inte ska klippas/ryckas utan ska vara lång och tjock, det finns dock en gräns på hur långa dom får vara för sporthästar. Manen ska antigen klippas rakt på ca 10 cm eller ryckas på ca 15 cm. Manen ska vara så tjock att man inte kan se igenom den! Fjordingar ska klippas till stubbman där man ska kunna se en bit av det svarta och araber, kallblod och frisers ska ha lång man. Hovskägget ska på dom lesta raser kapas men kronranden ska vara naturlig. Svansen ska inte vara rak utan lite ojämn och gå ner till kotan, klipper man håren på sidorna där uppe ser det bara ut som om hästen har kliat sig lite.

           Hur tycker du att man ska klippa?


Kommentarer
Postat av: Jennie

Håller helt med dig, pannluggen är helig! Du kan ju bara ana hur sur jag är på den som klippt av Zanzibars ..



SV: Jag älskar också det rosa och BR schabraket. ♥ Tror täcket kommer bli supersnyggt på sen. :D

2010-11-29 @ 21:46:12
URL: http://www.mirochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0