BEHANDLAD HÄST

Idag var Linda här och behandlade samt "friskförklarade" Sunny. Allt är ett stort pussel med hästarna och alla delar sitter ihop på något vänster. Blir det fel någonstans, blir det ofta fer någon mer stans, och någon mer stans och någon mer stans... Vi fick iaf reda på var felet sitter, vad det har gjort och hur vi ska få honom bättre. Känsl lite fel att skriva ut allt här, men ändå bra så att jag inte glömmer bort det + att folk som bryr sig kan läsa ist för att jag ska förklara det tusen gånger ;)

Problemet är att han håller frambenen under sig och sträcker inte ut dem så mycket som han borde. Det gör att bogen hamnar i ett läge hela tiden och skapar rörelse förhinder för ryggen, som i sin tur gör att bakdelen inte kommer med ordentligt och i stället blir tung. Rörigt, men ni kanske fattar?

För att få honom bättre ska vi tömköra, träna bommar, gå över stockar, klättra, skritta och galoppera. Trava behöver vi inte göra så mycket, det ger ingenting. Men i skritten jobbar dem på bättre egenom hela kroppen och man har bättre kontroll på att de gör rätt. I galoppen får han igång bakbenen och måste få in flytet med en ordentlig galopp. Stockar, stenar och bommar gör att han måste lyfta på frambenen och på så vis sträcka ut musklerna. I tömkörningen får han arbeta upp med ryggen utan någon på och i klättringen får han igång bakbenen. Vi ska även stretcha ut ben och ryggen.

Det känns bra att det inte var något så stort och farligt. Det är även skönt att han har blivit "friskförklarad" nu när jag ska åka bort. Konstigt käns det dock att jag inte kommer vara med i början på denna träningen. Men ja, jag litar på att Annica (och Lina?) tar bra hand om honom och gör det jag säger. Så det ska itne bli några problem :)
  
Ännu en bild från tömkörningen!

Kommentarer
Postat av: lina

va skönt att han är bra. :)

vaddå, menar du att du litar på oss? tss.. det skulle jag aldrig göra!!

2011-04-20 @ 22:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0