EN SÅ KALLAD HAGE

Paddocken i stallet där jag har Sunny uppstallad ligger en liten bit bort från stallet, ca 600 m. Jag tycker att det är superbra för då får hästarna lite framskrittning innan man går in på spåret och börjar framskrittningen där. Sen har vi ju ett litet ridshus vägg i vägg med stallet som är superbra om det regnar, snöar eller om man bara ska släppa hästen lite snabbt.

Att ha paddocken långt bort är jobbigt vid ett tillfälle, när man ska hoppa och bygga fram hinder. Jag är för lat för att gå dit, bygga fram hinder och gå tillaka för att hämta hästen... Men som tur är så är vårat stall lathets anpassat. Uppe vid paddocken finns ett litet sommarstall med två boxar, en stallgång och lite krokar (ägarens hästar går i en hage där på sommaren). Samt precis bredvid paddocken finns en liten hage som ser ut som en sjukhage, men den är till för att man ska kunna ställa hästen där när man bygger hinder.

Visst kan man släppa hästen lös i paddocken några minuter, men alla hästar är inte så lätta att fånga sedan. Så det är super smidigt att ställa in hästen i lilla hagen, säkra tyglarna och sedan bygga hinder. Man har alltid uppsikt över hästen också, tillskillnad från om man väljer att ställa in den i sommar stallet.

Det är såna detaljer jag tycker om. Inget man tänker på, men hjälper otroligt mycket i vardagen!


Sunny spanar läger i "hagen" i lördags. I bakrunden ser man sommar stallet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0