SKA JAG SKÄMMAS?

Jag förstår inte hur folk tänker ibland, eller ganska ofta faktiskt. Det pratas om ett jämställt och rasistfritt samhälle där kön, ras och läggning inte har någon betydelse alls. Det är så vi vill ha det va? Men när det kommer till hästar blir det genast tvärt om. Här har ras betydelse, väldigt stor betydelse.

Såklart är det varmblod jag menar. Eller travhästar/ridtravare om man vill ge det en ful klang. Vet inte hur många gånger jag har, och kommer att, ta upp detta i bloggen. Men det är min blogg, och mina åsikter. Och jag hatar diskrimineringen som hela tiden ska ske! Jag ser inte ridtravare som någon "andrahands häst" för att man inte har råd med något "finare". Dom är inte avlade för att rida på - fine, jag fattar det!

Min häst har inte de fysiska förutsettningarna till att gå bra i dressyren eller hoppa högt. Men han är en helt otrolig individ. Vi kämpar mycket varje dag för att bygga upp muskler, hålla kvar muskler och försöka få en bra gång. Vi jobbar verkligen för att komma dit vi kommer. Och jag ÄLSKAR det. Jag vill inte glida runt på en jävla räkmacka, jag vill göra mig förtjänt av det.

Jag skäms inte för att jag har ett varmblod och jag förstår inte varför jag skulle göra det heller. Han är en häst, precis lika mycket häst som Briar och Cardento. Travare är så sjukt underskattade och diskriminerade i detta jävla Sverige. Mellanmjölks Sverige accepterar inte ridtravare. VARFÖR?

Visste ni att ridtravare inte anses vara fint nog för Strömsholmtävlingarna? Sveriges Ridtravarförbund blev ignorerade när de frågade om en monter på tävlingarna. Arrangörerna tvekar fortfarande om ifall ridtravarförbundet ska få en monter eller inte. Hur sjukt är inte det? Kaninhoppning får visa upp sig, men ridtravare kanske inte ens får en egen monter. Läs med HÄR.

Men just det, min häst är inte fin nog att visas bland allmänheten!



Plötsligt vet jag vad min debatt artikel till svenskan ska handla om...


Kommentarer
Postat av: josefine - med ridtravaren Bellie

Fast jag tror det är ridtravarägarna själva som skapar dessa fördomar.



Detdär om strömsholm har retts ut och det var inte alls så som folk ville få det att låta.. så näe.

2011-04-20 @ 21:53:56
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: lina

jag håller med dig. häst som häst egentligen. och du ska verkligen inte skämmas över din häst, för han är väldigt fin! :D

2011-04-20 @ 22:27:23
Postat av: Annica

Du ska verkligen inte skämms för så mycket som ja vet är varmblod bäst :D!

2011-04-21 @ 11:30:01
Postat av: maja

Det måste inte vara räkmacka att rida på ett avlat halvblod. Tror inte att en medelsvensson ryttare har så mkt att säga till om man ska rida på en svårklasshäst som briar eller totillas. Det hänger mkt på ryttaren. Det är därför det förekommer fördomar om travare bland annat. Om alla var rutinerade och red vettigt så skulle ingen säga något, men det är sjukt många tonåringar och unga ryttare som har travare och visst, hästarna kröker på nacken, det ser man på bilderna, men det innebär inte att man är en duktig ryttare eller att hästarna går bra. Ser man filmer som är länkade (ridpass eller tävling) så ser man att många ryttare har dålig sits och hästarna har nio av tio gånger en dålig galopp, en s.k travargalopp där frambenen galopperar och bakbenen kommer efter i trav eller i en trav/galopp blandning-tralopp.

Det sorgliga är att ryttarna själva, är så otroligt naiva så de ser inte själva hur rysligt dåligt hästarna galopperar. Därför fördomar.

2011-05-04 @ 12:45:14
Postat av: Lia

Jag har 2 travare den ena hon är 24 år "typisk" travare gått på banan länge. Kan inget inte ens galoppera.Men trava fort och hoppa det kan hon. Dessutom är hon otroligt snygg i kroppen just för sin ålder. Med andra ord en pigg gammal dam men otrolig personlighet,



Min andra är en halv fransk valack på 5 år jätte duktig och fin får hela tiden komplimanger om hur trevligt han rör sig osv.



Jag anser att travhästen finns i 2 olika typer. En sämre och en minst lika bra förmåga som en vanligt halvblod,



Men jag vill verkligen påstå att det behövs mer kunskap och träning för att få fram det bästa utav en ridtravare än en "avlad ridhäst" Alltså den som tror att den är en billig häst betyder inte att den som köper hästen är okunnig. Vill man bara ha en skogsmulle men fine, då räcker det att den går framåt precis som vilken häst som helst som funkar till att rida med i skogen utan att man behöver någon vidare kunskap om utbildning.



Det som är värt att tänka på är det exteriöra som har stor betydelse oavsett ras och användnings område. Detta fär man inte glömma;) travare finns i alla möjliga typer mindre bra och bättre.

2011-09-28 @ 17:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0