TÄVLING

Jag tycker att många, för många, hakar upp sig på det med tävlingar. Allt handlar väll inte om att tävla, bli placerad och få rosetter att hänga på väggen? Är det därför folk rider? Eller är det för att det är roligt?

Jag börjar bli mer och mer tävlingssugen, men vad gör det? Jag har inte en häst man kan tävla på, så är det bara. I min värd finns inte ens tanken på att sälja Sunny för att köpa en häst man kan tävla på. Man säljer inte sin bästa vän. Jag rider för att det är roligt, inte för att visa andra hur bra jag är.
När jag väl tävlar finns det ingen annan häst jag vill göra det på än Sunny. Ska jag tävla så är det med honom, annars kan det lika gärna vara. Vi ska ta oss dit, tillsammans.

Får man chansen tycker jag att man ska ta den. Men en häst är inte mindre värd bara för att det inte är en tävlingsmaskin. Älska din häst för den den är, inte den du önskar att den vore. Jag väljer inte bort mina vänner för att dem inte kan springa fort, hoppa högt eller är bra på matte. Därför tänker jag inte göra det med hästarna heller.

Jag börjar hata ordet tävla. Det har blivigt något som många fokuserar alldeles för mycket på!

Ta mig och min häst för dom vi är. För vi är och kommer alltid att vara dom vi är. Det är därför vi är vi och inga andra.

Kommentarer
Postat av: Erika

Bra skrivet! :)

2011-04-08 @ 14:19:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag tycker oxå att det är bättre att vilja utvecklas och bli ett med sin vän, och älska sin vän livet ut, än att ge allt för tävling och köpa/sälja nya hästar hela tiden för att bli bättre. Men å andra sidan har vi alla olika ambitioner, och de som har otrolig vinnarskalle och rider för att TÄVLA och VINNA, dom skulle inte trivas bra med en och samma häst, som dessutom inte hade rätt förutsättningar. Och det skulle inte vara shysst emot den hästen heller, att ägas av en som inte vill ha den.



Så.. det är upp till var och en. :-) Men JAG skulle aldrig sälja min häst, för det är henne jag valt, och skulle jag ha varit tävlingsintresserad då så hade jag absolut inte satsat på en travare.

2011-04-08 @ 14:26:48
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0