DAGENS RIDPASS - SUNNY

Idag blev det ett pass på ridbanan som skulle föreställa någon form av markarbete, eller något. Jag hade inte så bra fantasi så ställde bara upp två hinder en bit från varandra på ena långsiadan. Blev ungefär 30 meter mellan hindren och höjden låg bara på 40 cm. Tanken bakom det hela var att han skulle ha någonting att lyfta fötterna över så att jag kunde räkna galoppsprången emellan och sedan försöka få in fler och färre av vad mellan galoppen låg på.

Först skrittade jag fram en stund på en grusväg då det var broöppning och när jag kom upp i paddocken började jag arbeta på en gång. Red bara i skritt och försökte mjuka upp vänstersidan som han varit stel i senaste dagarna. Gjorde lite skänkelvikningar och flyttningar åt båda hållen i båda varven. Sedan gick jag över till att trava några varv på volter för att känna att han var mjuk sidorna. När jag var nöjd gick jag över i galopp och började övningen. Det gick inte alls bra. Sunny fick för sig att han bara kunde galoppera korsgalopp och superfort. Han ahde helt glömt bort hur man fattar galopp och hur man lyssnar på piloten. Jag vart inte sådär superglad då jag vet att han visst kan galoppera båda galopperna i en någorlunda samlad och långsam galopp, med det brydde sig inte hästen om. Efter många varv av kalabalik gav jag upp och skrittade en stund, sedan gjorde jag ett nytt försök att få ren galopp i ett okej tempo och det gick mycket bättre!

Galopperade bara några få varv på en volt innan jag saktade av till skritt igen. Då var Sunny trött efter att ha sprungit så mycket så han fick först en ordenklig avskrittning i paddocken och sedan ledde jag honom tillbak till stallet. Förutom att svampa av honom så smor jag även in kyl liniment på benen och arnika på rumpa och rygg. Stretchade även framben, bakben och rumpa så som jag fått order av ET om. Men inte helelr det tyckte Sunny var roligt idag, mycket mer nöje med att sparka vilt med benen och hoppas på att man träffas Sarah. Det är tacket man får för all behandling! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0