LONGERING OCH TÖMKÖRNING

Igår i skolan gick vi ju igenom longering och våran lärare sa att vi ska jobba med det ganska mycket nu i tvåan. Eftersom att jag är totalt värfdelös på att longera blev gåradagens pass för Sunny lite longering, måste ju träna lite, hihi :p Jag är ganska så emot longering, tycker det är så lätt att det blir fel och då ger det igneting, snarare sliter och tar på hästarna. Men jag gjorde ett försök på en grusplan nedanför stallet. Och det gick inte alls. 

Gick upp till stallet igen och bytte ut longerlinan mot tömmarna och tömkörde några varv istället. Sjukt mycket lättare och bättre än att longera tycker jag. Man har med inverkan och kontroll på hästen = bättre tycker jag. Sunny börjar gå ganska bra i tömkörningen nu! Han blir lite djup med huvudet ibland men vi lär oss fortfarande. Traven har vi iaf gjort massor av framsteg i och jag trasslar inte in mig i linorna längre! ;) Ska försöka att tömköra minst en gång i veckan och börja träna lite över cavaletti också, funderar även på att träna för någon tränare.


Kommentarer
Postat av: lina

Håller med dig om att tömkörning ger mer än longering. Och du har blivit mycket bättre på att tömköra med! Duktiga Sarah! :D

2011-08-30 @ 18:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0