UTVECKLING - SARAH & SUNNY

Bilder är inte alltid rättvisa eftersom att de är ögonblicksbilder och man kan välja bilder från de ögonblick det ser bra ut och ser dåligt ut för att få en bra jämförelse. Filmer tycker jag att man mycket bättre ser på då de kan pågå i några minuter. Man kan ju dock klippa bort de dåliga momenten mm. Men det är faktiskt inget jag har gjort nu.

Igår klippte jag ihop en liten film med klipp från olika ridpass. Den allra första filmen jag har på oss är från den 13 juni 2010. Här hade jag ridit Sunny som min i 3 månader och det började gå bra. Han travade ju! Men man ser ju ganska klart och tydligt hur stressad han var och att vi inte direkt var samspelta. Att jag har tagit med skuttet en extra gång fast med lägre fart är för att ni ska kunna se hur hans ben rör sig. Hindret ligger på typ 90 cm.

Nästa klipp är från den 17 oktober 2010. Här hade vi precis flyttat till brunnby och dressyr utvecklingen började. Men han sprang oftast runt i en jäkla fart och jag minns att på det där ripasset så tog han inte halvhalterna utan gick emot med att hoppa lite med bogen varje gång. Det kanske inte syns på filmen. Det här är första dressyrfilmen jag har som tyvärr är tagen ganska sent i våran resa.

Innan sista klippet ska ni titta på filmen under, från den 6 mars 2011. Hittar inte filmen någonstans på hårddisken utan tror att den försvann när datorn krashade. Ialla fall så gick han väldigt bra den dagen men det var väll ungefär så det såg ut då. I november och december dressyrtränade vi ganska många gånger och det gav tydliga resultat. Han blir även mycket lugnare i Vretas ridhus än i det lilla hemma i stallet.

Sista klippet är från en hoppträning i Gunnorp, 12 juni 2011, som jag tyckte gick lite halvbra. Alla hopp blir inte så bra men det är så vi ligger i dagsläget. Det är någongång han stressar till lite men annars är han väldigt lugn och fin. Att hindrena bara är tio centimenter mindre än det på första filmen är ganska svårt att tro. Men att hoppa 80 cm har blivit en lätt match för lilla Sunny! Det har här nästan gått exat ett år sedan första klippet.



Dressyrfilmen



Jag tycker att man ser en tydligt utveckling på honom, mig och vi 2 tillsammans. Vi är mycket mindre stressade och sammarbetar istället för att gå emot varandra. Såfort vi kommit igång igen ska jag försöka fixa fler filmer oftare! Den nyaste dressyrfilmen är den som är med i filmen, från den 6 mars. Sedan dess har traven utvecklats massor medans galoppen är lite sisådär, i alla fall i dressyr. När jag hoppar och har det andra bettet får jag mer kontroll om hela galoppen och den blir bättre.

Det vore roligt om ni tog er tid att läsa allt, se på filmerna och lämna en kommentar om era tankar. Jag kan ju trots allt bara prata från mitt perspektiv.


Kommentarer
Postat av: Ina Ögren - Ponnyskruttarna

Du har gjort ett bra jobb, fortsätt som du gör!! :D

Och sträck på dig, var en STOLT ryttare! :D

2011-08-04 @ 18:27:10
URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Ni känns mer harmoniska och samspelta! :) Bra jobbat!

2011-08-05 @ 08:19:43
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0