HÄSTAR MED DET LILLA EXTRA

Här kommer en snabb beskrivning på hästar som betytt lite extra mycket för mig. Kanske skriver mer inveklat någon annan gång.



Vallas Teo.
1989-2005.
Teo var min första sköhäst som jag skötte på ridskolan från januari 2005 fram tills den 19 augusti 2005 då han fick somna in pga andningsbesvär. Han var en riktig läromästare! 3 DM segrar i hoppning, gick på ridskola hela sitt liv, var alltid med på barnridning och handikappsridning mm...



Burhults Chapman
1993-
Efter Teo blev Chapman min sköthäst på ridskolan. En vit liten welsh som var rädd för allt. Tillsammans fegade vi ur på hopptävlingar, skämde ut oss på dressyrtävlingar och busade runt som galningar i skogen. En av ponnyerna som betytt mest för mig och lärt mig otroligt mycket! Han går fortfarande kvar på ridskolan och tycker det är superkul!



Raiza
1993-2007
En riktigt bitchig häst som ägdes av min bästa väns mamma. Skrittade barbacka på henne några gånger då jag inte vägde någonting och hon hade stått i vila, trots det är hon en häst jag aldrig glömmer då hon verkligen hade något speciellt. Hon avlivades fredag den 13 december 2007 pga förvridningar i hovlederna efter en lång fångperiod.



Vallas Day Dream
1993-2009
När jag blivit för lång för Chapman fick jag sköta Dajjan istället. Hon var en riktig tjurmärr med ett extremt sto humör. Hästen som ingen ville rida och ingen ville ha, förutom jag. Red mycket lektioner på henne när ridskolan var stängd pga kvarka och hon hade blivit frisk (var sjuk först) och på Dajjan lärde jag mig vad form var. Hon fick vandra vidare i Maj 2009 då hon hade något fel i ryggen som gav henne hälta och mycket smärta.



Lira Magic Lady
1993-
Ett varmblod som jag red lite till och från under 2008-2009 och även var medrytatre på ett tag. Stog i samma stall som Opus så jag lånade henne och red ut med Josse. Galet många minnen vi har från alla galopper, långturer och helt galna uteritter! Såldes i September 2009



Kullehus Rosett
1988-2009/2010
Rosette hyrde jag i en vecka sommaren 2009 och han fästa mig otroligt mycket till henne. Hon var en stor ridtravare som såg ut som ett ök. Men viljan och glädjen fanns där! Hon gjorde allt jag bad henne om. Efter sommaren åkte hon till en ridskola där hon var väldigt populär. Någongång under vintern 2009/2010 ska hon ha slått ï huvudet. Skadan var ett stort köttsår och när veterinären tillkallades visade det sig att smällen gett frakturer i skallbenet och hon fick då somna in. En häst jag verkligen skulle vilja träffa igen!



Miss Grayzie
1996 (?) -
En c ponny som jag red åt några bekanta under ca ett halvår. De var inte så kunniga barn och mamman ville inte rida henne pga att hon var så liten, jag red henne någon/några dagar i veckan för att hålla formen uppe. Riktigt mysig ponny som tyvärr var för pigg för mig då. Blev även för lång för henne. Red henne hösten 2008- våren 2009. Idag tror jag hon går superbra men är snart tillsalu.



Borka af Sten
2003-
En häst jag hade på foder tillsammans med en kompis från oktober 2008. Tyvärr passade vi inte ihop så bra i början och när det äntligen började gå bra blev jag osams med min kompis pga att vi inte kom överrens om saker kring Borka. Den 13 mars 2009 bröt jag kontraktet på henne.



Usha
1999-
Ja, ponnyn som tog mig från botten till toppen. Lärde mig massor i ridningen och ännu mer som person. Denna feta lilla gula fjording har jag att tacka för den jag är idag. Var emdryttare på henne i april-juni 2009 och ahde henne sedan "på foder" i augusti 2009-juni 2010. Slutade pga tidsbrist då jag fick Sunny. Idag skulle jag göra allt för att få ha henne på foder igen!



Super Sunflower
1999 - föralltid
Varmblodet jag har nu, som ni säkert redan vet. Vi köpte honom id ecember 2008 men då avr han min systers häst. Efter en ridolycka med min syster i slutet av mars 2010 blev han min. Idag har han borrat sig djupt in i mitt hjärta och va kämpar för att bli ett bra ekipage, framförallt i dressyr. Han har två sidor, en divig gay sida och en riktig bussida som inte vill göra annat än att galoppera.


När man skriver upp alla så känns det som om man har haft tusen olika. Men alla har en stor och speciell plats i mitt hjärta och en stor del till den jag är idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0