HOPP ELLER DRESSYR - MÅSTE MAN VÄLJA?


Jag tycker att det tjatas ganska mycket om ifall att man har en hopp eller dressyrhäst och om man är hopp eller dressyr ryttare. Roligast är det när folk rider dressyr i två veckor och då kallar sig för dressyr ryttare, sen går det dåligt och då är man helt plötsligt en hoppryttare, snacka om dubbelmoral.

Själv har jag nog alltid sett mig själv som en hoppryttare. Trots att jag suger på att hoppa och är totalt livrädd, men jag hatar dressyr och är så sjukt dålig på det som man kan bli. Och så har jag alltid sett Sunny som en hopphäst, eftersom att han knappt kan något i dressyr. Men kan han hoppa? nej, han är lika värdelös som jag på det.

Nu, några år senare, har jag växt upp lite. Inte bara på längden utan även i huvudet. Nu rider jag nästan bara dressyr och tycker det är roligast, jag har även börjat inse att jag faktiskt kan när jag anstränger mig. Jag ser resultat och börjar få in känslan, men har fortfarande en lång väg kvar. I vår är det dressyren jag ska träna mest och satsa på, det är trots allt nyckeln till all ridning. Jag kommer nog ändå aldrig bli en dressyrfjolla, jag är helt klart för oseriös för det :P

Men jag har ändå börjat se mig själv som en allround ryttare, för det är vad jag är. Man kan faktiskt vara allroundryttare och ha en allround häst. Jag och Sunny kan "alla" grenar, men vi är inte speciellt bra på något! Komihåg att man faktiskt inte behöver välja en gren!

Vad anser du att du och din häst är? Och speciellt, Varför? :)



Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag och min ponny Mork är ett hoppekipage! Han tycker dressyr är tråkigt och tycker allra bäst och terrängritten på fälttavlan. Och jag har öfr dåligt tålamod för dressyr utan vill att det ska gå fort! :D men det kan nog bli lite fälttävlan över mig och då ingår det ju dressyr, attans! ska nog uppfinna en diciplin med bara hoppning och terrängritt. ;D Smart va?!

2011-02-08 @ 22:34:20
URL: http://sofiasenneberg.blogg.se/
Postat av: julia

sv: okej, var roligt! ;)

ska på samma, om ja inte

kommer in på läger 3..som ja inte

kommer. så det blir läger 4 !:)



kram

2011-02-08 @ 22:35:26
URL: http://onceagaiiin.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jag är dressyrryttare, för att jag är riktigt dålig på att hoppa, tycker inte att det är speciellt kul osv. Nu har jag inte hoppat ett enda hinder på ett år haha. Min ponny är också dressyrhäst, för han får inte hoppa. Kallblodet som jag rider är också dressyrhäst, för han kan inte heller hoppa :P

2011-02-09 @ 08:17:04
URL: http://tteamstenhagen.blogg.se/
Postat av: ylva

sv: japp :) <3 men jag var dum mot bimbo oxå ^^

2011-02-09 @ 09:20:33
URL: http://ylvaaek.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag är dressyr ryttare. :)

Både för att jag älskar o träna dressyr, på ridbanan och även i skogen tränar jag dressyr.



Lägger in dressyr arbete vart jag än rider.

Sedan får man anpassa hur man kan rida just dressyr, men i skogen är väldigt bra.. kan man rida runt träd, och över lite stock o sten osv.

Ridbanan blir mer seriöst.



Jag är lite halv rädd för hoppning, pga av att jag åkt rätt rejält. :/

och har inte innan de heller haft någon direkt " o älskar hoppning " nae de är inte riktigt min grej.



Har tävlat både dressyr & hoppning.

Hoppningen gick OK, men de kör jag på låg nivå.



Dressyren var jätte rolig o tävla i. :)

Där kände jag mig mer avslappnad.



Min häst är nog mer åt hopp hållet än dressyr hållet.

Vad som märks nu.

Men hoppas de kan bli dressyr ponny av henne.. eller helst allround ponny.

2011-02-09 @ 18:26:56
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0