ETT SÅ KALLAT TRÄNS

Bettlöst har man ju hört talas om. Ett alternativ till träns för att skona hästens mun från bett. Men vad sägs om att ha tvärtom, tränslöst med bett? Jag gissar på att många av er tror att jag bara virrar till det som vanligt, medans vissa kanske fattar. Jag är trots allt inte först (nog för att jag vetat om det ett tag) men att upptäcka att hoppryttaren Luciana Diniz tävlade hästen As Taro i endast ett bett och tyglar.



Jag tänkte skriva att det är ganska häftigt att hoppa på den höjden, utan ett riktigt träns. Men så kom jag på att vad gör nackstycker och sidostyckerna på ett träns egentligen? Sålänge bettet sitter kvar och stilla i hästens mun så spelar det väll ingen roll om man har pannband eller inte. Det jag beundras över är att bettet både ska kunna ligga kvar i munnen och kunna ta emot signaler från tyglarna. Sen undrar jag också över hur man kan få tävla med ett sådant "träns". I Sverige skulle man verkligen inte få det..



Läste runt lite på internet och fann två olika teorier om att hon rider på detta. Ev var att hästen har känslig hud och får allergier av lädret och den andra var att den har headshaking syndrome som blir bättre med denna variant av träns. Om man tittar på en till film från när hon hoppar hästen så ser man faktiskt att den slänger lite med huvudet då, men inte  mycket. Jag tycker att alla ska få ha den utrustningen dom vill, sålänge dom har en bra anledning. Hon kasnke bara vill sticka ut ur mängden?



Jag skulle lätt vilja prova att rida med ett sånt "träns". Någon som vet mer om det?
Jag busade till det och tog google bilder.

Kommentarer
Postat av: Erika

Har sett de där tidigare riktigt coolt att kunna rida så där. :)

Med bara ett bett i munnen + tyglar oså.



2011-03-01 @ 15:49:18
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0