DAGENS RIDPASS - SUNNY

Slutade skolan vid 11 idag, då gick jag och Sofia till stallet. Duktiga tjejer! Efter lite mat och segande fick vi skynda oss att ta in Sunny och borsta. Jag skrittade till kanalen och tillbaka, Sofia knäppte några kort. Hade ju tänkt att rida lite snöbus men det är massor av skare på snän och Sofia var tvungen att hinna med en buss. När jag och Sunny följt henne till bussen red vi ut i skogen en sväng!

Idag var han som vanligt - pigg och posetiv! Senaste månaden har han varit ltie negativ och sur, tror det beror på att han gått lugnare och vilat ofta. Det jag älskar med honom är att han kan bli överlycklig över att bara få länga ut på två galoppsprång, han söker till beröm och letar efter tillfällen att få springa fortare. Efter svängar och i uppförsbackar måste man springa fortare tycker han! Han älskar helt enkelt att springa! ;D

Jag red på det lite svagare bettet, ett vanligt rakt, eftersom att Sofia tog med sig det andra för att prova på sin ponny. Har ridigt lite för mycket på det skarpare eftersom att jag har så ont i armen och jag tappar känseln och kraften i den när jag rider på det milda. Han är ju ganska känslig i munnen och vågar inte ta stöd på bettet i skritt och trav (använder skarpare bett för att han sticker i galoppen annars). Jag brukar rida på halvlånga tyglar och tar bara ltie när jag saktar av och i galoppen. Men eftersom att han inte jobbat ordentligt med stöd på bettet har han tappat en del muskler på halsen. Ska därför börja rida mer på det svaga bettet.

Galoppen gick iaf superbra! Han har sån otrolig energi i den att det känns som om han ska kunna hoppa hus. Underbart att känna! Problemet är ju att han inte riktigt vill sakta av från galopp, istället så sänker han farten, kröker på nacken och samlar sig. Haha, söthäst. Sista galoppen längst kanalen fick jag dock ta tag i honom ganska hårt för att inte lyssnade, vi var ju ganska nära stallet och påväg hem..


Kommentarer
Postat av: Sofia

Det blev ju fina kort! :)



Sv: haha jag vet :p har typ nollinspiration ibland och då tar man tips från andra! :D

2011-01-14 @ 18:56:05
URL: http://sofiasenneberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0