FRÅGA

(bloggar från mobilen, blir inte så snyggt)
Vi fick en fråga om vad man ska göra om hästen hoppar över alla bommarna i en cavaletti serie.
Svar: ja, det är bara att hålla i sig och hoppas på att man överlever!
Jag har faktiskt varit med om det flera gånger. Då hade jag ongen bättre lösning än den ovan, men idag har jag tips på vad man kan göra ;)
Jag skulle börja med att lägga ut en bom från början av passet och rida över den i alla gångarterna tills hästen förstår att det inte är något speciellt, eller iaf blir lugnare. Sen skulle jag lägga ut en till bom, men inte med vanligt anvstånd utan det dubbla. För en storhäst alltså ca 220 cm. Sen skulle jag rida över det några gånger tills det känns bra och då lägga in en tredje i mitten.
Hoppar hästen över bara en bom kan man hoppa små kryss i trav och lägga in en travbom innan, kan inte riktigt avståndet där men skulle gissa på ca 120 cm för häst.

Hoppas det fungerar! Jag ska ladda upp lite ridövningar, bland annat cavaletti, som är bra för olika saker när jag kommer hem ;)
/Sarah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0