FRAMTIDEN

"Vad vill du bli när du blir stor?"
Det måste vara en fråga man har fått många gånger i livet. Från att man var liten, gick på dagis och ville bli brandman till att man är 15, går i nian och ska välja gymnasium. Och inte änns där slutar det.
När jag valde gymnasium hade inte jag en aning om vad jag vill jobba som senare eller vilket gymnasium jag ville gå. Efter omval och sömnlösa nätter hamnade jag på Vreta iallafall. Fortfarande visste jag inte vad jag ville bli, jag var iaf fast besluten om att inte jobba med hästar. Varför valde jag då hästinriktning? Jo, för att läsa natur på ett roligt sätt.
Efter en arbetsliv naturbruks lektion där det kom olika personer och berättade om sina yrken och utbildningar slog det mig. Jag vill inte jobba MED hästar, jag vill jobba OM hästar. Just nu så vill jag utbilda mig till husdjursagronom. och ja, det handlar inte om marsvin och hamstrar, utan om hästar, kossor, grisar mm. En husdjursagronom kan vara foderexpert, avelsrådgivare på kossor eller sälja försäkringar på Agria. Jag tror faktiskt att det kan passa mig.

För ett år sedan frågade min bästa väns mamma vad jag ville göra när jag blev stor. Mitt svar var att jag ville förändra värden. Det låter väll bra? Ett år senare har jag insett att jag inte är en sån person. Skaman förändra värden bör man nog vara lite mer envis och självsäker än vad jag är. Jag är istället en Svensson tjej. Eller okej, jag vill gifta mig med en bonde och ha mjölkkor ;D
Framtiden handlar ju iof inte bara om vilket yrke man vill ha. Framtiden är i morgon, nästa vecka och nästa år också.
Jag vill fortsätta att leva livet, ha roligt med mina kompisar, flumma runt i skolan och utvecklas tilsammans med Sunny. Jag vill fortsätta på värdens bästa skola, Vretagymnasiet. I trean vill jag köpa en till travare, rida in och utbilda som projektarbete och sedan sälja som ridhäst. Efter gymnasiet vill jag åka utomlands, möjligtvis england, ca ett år och jobba med problem hästar. Sen vill jag flytta till Uppsala och läsa till husdjursagronom på Ulltuna. Det är vad jag vill, vad som händer får framtiden utvisa!

Förlåt för ett långt och knappt häst relaterat inlägg. Men det är min och Josephines blogg, och vi skriver om vad vi vill! :)
/ Sarah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0