MEDRYTTARE

Jag tycker det är väldigt viktigt att man som ryttare rider olika hästar och inte bara sin egen. Rider man samma häst hela tiden så fastnar man i det, utvecklar det man och hästen behöver men tappar otroligt mycket annat. Jag känner att när jag rider så välutbildade och fina hästar i skolan så rider jag på ett helt annat sätt. Rider jag Sunny på kvällen sitter känslan kvar i kroppen och jag rider honom mycket bättre. Man lär sig också hur man ska hantera olika situationer och rider man en stel och seg häst så uppskattar man sin egen häst mer. Rider man en mjuk och fin häst känner man kanske vad som behöver tränas på med sin egen häst lite mer. På samma sätt tycker jag att det är viktigt att olika ryttare rider på en häst, för att den inte ska fastna med sin ryttare. Hästen utvecklas av att ha olika ryttare med olika ridsätt. Och en ryttares svaghet skadar inte hästen på samma sätt eftersom att det kan vara den andra ryttarens styrka. Sunny är verkligen ingen häst som alla kan rida eller som kan byta ryttare ofta, men två ryttare är alldeles lagom.

Jag har inte medryttare på Sunny för att få ekonomisk ersättning och tiden skulle räcka. Men med en medryttare känenr jag mig inte låst och kan istället njuta av att vara i stallet, det blir knappt några måsten. Jag behöver inte vara orolig för att resa bort eller blir sjuk. Att ha Annica som medryttare tycker jag är superbra! Hon är hjälpsamm, ställer alltid upp och bor bredvid Sunnys hage. Hon är där flera gånger om dagen och kan hoppa in och mocka åt mig om jag någon dag skulle få problem etc.

Hade jag inte haft medryttare tror jag att jag skulle tröttnat på att åka och mocka, rida och borsta varje dag. Men nu längtar jag bara till stallet! :)

Jag tycker det är superkul att se andra rida på mina hästar, mans er hur den rör sig och hur den beter sig mot andra människor. Sunny är dock lite speciell och gillar inte alla ryttare, bland annat inte Josse som rider mjukt, lungt och precis som man ska rida honom. Hon är dock lite rädd att lägga på skänkeln när hon rider honom. Kommer ihåg i sommras när hon red honom och kom med kommentaren "jag komemr få träninsvärk i benen! Det är jobbigt att hålla ut dom." Hahahah xD

Josephine klappar på Sunny i Juni 2010 och Usha i maj 2009.



Håller ni med eller tycker ni något annat? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0