MITT 2010



I Januari flöt det mesta på. Usha gick superfint i dressyren, var pigg och glad på uteritterna och allmänta söt. Vi hade superkul med alla rodeo turer i skogen, bus i snön och även i dressyren. Äntligen hade allt strul från slutet på 2009 släppt!



Februari flöt också på helt okej. Bakslagen kom vissa ridpass men över lag gick det bra. Bästa  ridpasset på Usha någonsin var den 14 februari, ett dressyr pass på banan. Bilden högst upp. Red även Sunny för första gången sedan November(?) och åkte pulka bakom honom.



Motgångarna med Usha kom i mars då hon knappt gick att svänga till vänster, var stel och stark. Vi startade iaf våran, och min, första lokala tävling. Ponny hoppning i Kinda. Slutade med uteslutning på tredje hindret i LD, uteslutning på fjärde indret i LD omstart och uteslutning på första hindret i LC. Men jag hade inga störe förväntningar faktiskt. Började rida Sunny när min syster var bortrest och i slutet av mars var min syster med om en ridolycka. Sen dess har jag Sunny.



April var en mycket lärorik och rolig månad. Det var jobbigt att ha två hästar på olika sidor om stan men jag fick mycket hjälp med Sunny och prioriterade Usha. Sunny stack med mig ganska mycket och var jobbig medans jag hade superkul med Usha. Vi badade, tränade och busade runt som galningar! Jag och Usha åkte till Segorp på ÖFFs tävling och fick 2/3 stopp i 60cm CR och 2 stopp + en ofrivillig avsittning i LD. Allt på grund av mig, ponnyn hade framåtbjudningen, lyssnade superbra och hade suget på hinder. En riktigt rolig tävling där alla var posetivia och glada! (stor skillnad mot den lokala månaden innan)


I maj blev det extra jobbigt eftersom att Sunnys medryttare blev rädd för honom och jag hade då mycket problem med att få tiden att räcka. Sunny gick bättre och bättre, slutade sticka och började jobba på bra i dressyren. Galoppen var fortfarande ett stort problem. Usha fick lida lite pga tidsbristen och reds ca 4 ggr i veckan. Hon blev tjurigare och i början av månaden gick det grymt dåligt. I slutet släppte det och hon gick kalasbra några pass. Hon blev smalare och fick muskler på rätt ställen - med hon släpptes även på sommarbete då.



I juni hände det massor av saker, både med hästarna och utan. Jag gick ut nian på IESL och innan det var det mys med klassen, avslutningsmiddag och det roligaste av allt - Klassresan till Göteborg! Väl hemma efter klassresan gick det sämre än någonsin med Usha. Med en vecka kvar till skolavslutningen och Ushas hemfärd sa jag upp mig, packade mina saker och lämnade henne. Dumt. Sunny och jag åkte på ridläger i Gunnorp, superkul och nyttigt! Vi avslutade lägret med att hoppa dubbel nolla på hopptävlingen! Hälsade även på Usha vars mage var gigantisk, hon var inte dräktig. Ägaren kom aldrig och hämtade henne.



Juli  var en underbar sommarmonad utan stress och måsten. Åkte på semester i Norr med en kompis, tränade och hade roligt med Sunny. Sunny lärde sig att galoppera i paddocken! Det bästa på månaden var när jag lurade mina bevakare på bdb att Sunny hade fått rabies och tappat öronen, mössan är till för at skydda hålen. Några gick på det! xD



Augusti var sommarens sista månad, även här blev det semester i norr och bus med Sunny. Jag började även första året på Vretagymnasiet, Naturbruks linjen med inriktning hästhållning och profilering natur.



I September flyttade min syster till England och jag fick då Sunny helt för mig själv. Vi tränade mycket över stockar i skogen och hade superkul!



Den första oktober flyttade vi Sunny från Ringatorp till Bunnby, för att vara nära min skola, få bättre träningsmöjligheter och ridkompisar. Vi började träna ltie mer och utvecklades massor! Jag köpte även min dressyrsadel den första oktober. Sista oktober hoppade vi CR på min hemmaklubb Heda RK. Hoppade 80cm och han var superfin, lyssnade bra och framridningen gick han helt perfekt på! Blev lite stopp på ett hinder men jag skulle aldrig kunna vara missnöjd för det!



November började med höstlov och sedan APU i två veckor. Jag var hos travtränaren Ralf Karlstedt på Mantorps Travbana och hade superkul! Red min första dressyrlektion på Sunny för Malin Hansson som gick grymt bra! Vi utvecklades mycket inom dressyren i November. Jag började även få problem att rida pga värk i armen så fort jag gjorde något.



I December blev det inte så mycket ridning, speciellt inte seriös. Massor av snö, kyla och värk i armen satte käppar i hjulet. Men vi hann med någon dressyr träning, bus i snön, luciatåg i stallet och tolkning med Josephine!


Tänk var mycket man hinner med på ett år. Vilka underbara minnen man får och hur fort saker kan ändras! Jag fyller på saker om jag kommer på något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0