PONNY PRINSEN

Efter skolan idag åkte jag till stallet och fixade allt där, tog in hästarna, smörde ett träns och klippte manen på Sunny. Det blev skitfult! :(
När Gith kom gjorde vi iordning hästarna och gick ner i ridhuset. Men väl där nere bytte vi så att Gith red på Sunny och jag på hennes ponny Prinsen. Skillnaden mellan Sunny och Prinsen är stor på många sätt. Prinsen är en liten c-ponny på 12 år som är korsning mellan islandshäst och fjording, skapligt mycket grövre än Sunny. Superkort hals och massor av man.
I början satt jag bara och skrattade för att han tog så korta steg och sen när jag skulle börja arbeta och trava vägrade han gå. Redan efter framskrittningen hade jag kramp i benen, är ju inte direkt van vid att driva på Sunny. Men det var mysigt att rida Prinsen, kändes som back in the days med Usha. Liten och bred fjording ponny med underbara gångarer och superskön att rida barbacka på. Bara det att Usha var piggare och mycket starkare. Det var väldigt längesen jag red seriöst barbacka och inte bara lite i skritt. Älskar att rida barbacka!

Prinsen är en väldigt trevlig ponny som är mjuk och fin att rida. Det blev lite utskjutande bogar och så men jag är ju inte riktigt van vid hästar som honom, längre. Red faktiskt alltid sånna hästar förut, men nu har jag fastnat för större, känsligare och mycket piggare hästar. Hoppas på att jag får rida honom igen (:

Gith som är en väldigt duktig ryttare och utbildad ridinstruktör satte mycket press och krav på Sunny. Jag är ju oftast lite för snäll och låter honom göra lite som han vill. Han tyckte inte alls att det var roligt att springa samlat och lungt. Men det är väldigt nyttigt för honom! Gith kämpade på i en väldigt samlad "trav" där han gick superfint. Han orkade dock inte riktigt så växlade med att trava och skritta med bakbenen :P

Efter ett tag bytte vi till våra egna hästar och då kändes det som om jag satt på ett stort och vingligt benrangel med ett berg bakom mig. Lite skillnad på både hästar och att rida emd sadel när man precis ridit utan. Prinsen fick lite fnatt och bockade av Gith som tyvärr skadade sig hårt i ena axeln :/

Jag tycker att det är supernyttigt att byta hästar ibland. Både för hästarna och ryttarna! :)

En väldigt orättvis bild på Prinsen då han är väldigt fin och "smal" i kroppen. Inte alls så fet som det ser ut som på denna bilden!


Kommentarer
Postat av: ylva

gilla prins isfjord!!! :D <33

2011-01-26 @ 22:14:31
URL: http://ylvaaek.blogg.se/
Postat av: Erika

Ja de är nyttigt o byta hästar, alla hästar är ju olika o rids på olika sätt. :)



Och av att byta då o då, lär man sig rida olika hästar.

Och de är ju väldigt roligt o intressant.

2011-01-27 @ 13:45:45
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0