RIDLÄRARE

Jag har ridit i ca 8 år och hunnit med ett antal ridlärare/tränare under den tiden. Vissa jag tycker om, och vissa jag tycker mindre om. Alla ridlärare har olika sätt att träna på och olika sätt att behandla sina elever på.

Här tänkte jag lista lite olika tränartyper och vad som är posetivit respektivt negativt med dessa personer.

Ridlärare A. Säger nästan inget och när den väl säger något är det oftast klagande, de posetiva kommentarerna man får är att man klappar hästen på halsen när den gör rätt. Hela lektionen rids på fyrkantsspåret och övningen är att öva på avståndet - varje gång. I slutet får man själv säga vad man tyckte gjorde bra, men det sägs alltid emot av ridlärare A. Ridlärare A inser aldrig att den faktiskt kan ha fel.
Ridlärare B. Allting är posetivt och alla är stjärnor för den här ridläraren. Beskrivningarna på hur man ska göra är bra och vad som händer om man gör fel berättas också. Possetiva kommentarer flödar ut till alla, inget negativt här inte!
Ridlärare C. Med tråkig attityd och otrevlig röst klagar den på allt fel man gör, men man får aldrig veta hur man ska förbättra det. När man efter veckor har frågat och frågat folk om tips och råd på hur man ska göra det där man inte har en aning om och ridläraren inte säger, så sätter man det. DÅ får man berömm och en förklaring på vad man gjorde rätt.
Ridlärare D. Possetiva kommentarer och uppmuntringar är det inte dåligt på. Små ord som gör att man får tårar i ögonen av lycka och bra övningar som man ser tydlig utveckling med. Samtidigt kan Ridlärare D hitta problem som man måste lösa för att utvecklas och förklarar vad man ska träna på. Tror på sina elever och har en possetiv attityd.
Ridlärare E. Säger inte så mycket och ridövningarna är tråkiga. Kommer man på tävling så ifrågasätts man om man klarar av den höjden och sneda blickar kommer, från ens egna tränare! Tvivlar på häst och ryttare som ekipage, och när man bevisat att den har fel säger den inte ett ord.



Jag tycker att en ridlärare ska vara snäll och possetiv, den sk tro på sina elever och uppmuntra dom om att fortsätta. Dålig attityd gör inte att man utvecklas särskilt mycket. Men tränaren ska samtidigt kunna säga vad man behöver utveckla och ge tips på hur man ska göra det, för ingen är felfri.
Min rankning på tränarna blir, med den bästa först, D, B, C, A, E.

Idag tränar jag för ridlärare D och A. Malin Hansson som representerar ridlärare D är den bästa tränaren jag någonsin haft, alltid possetiv men ger bra tips. Jag och Sunny har utvecklats massor av att rida för henne och vi ska fortsätta emd det när smittan är borta. Dem andra tränarna kommer jag inte att säga namn på, vissa vet vem Ridlärare A är..

Hur tycker ni att en bra ridlärare ska vara?


Kommentarer
Postat av: Erika

En bra tränare ska kunna ge kritik på ett bra sätt.

Och samtidigt kunna ge komplimanger.



Tränaren får inte sänka eleven,s självförtroende.

Men kritik ska man kunna ge ut på ett bra sätt, så eleven tar till sig de och jobbar på att träna bort de som den behöver.



Och samtidigt ska en tränare kunna ge komplimanger.

Förklara vad man gjorde rätt osv.

Likadant vad man gjorde för fel.



Och personligen stärks mitt självförtroende av att höra " du har gjort framsteg " inte bara "bra jobbat" eller "duktig du var" utan att man faktiskt gjort fram steg. :)



2011-01-24 @ 14:45:23
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0