RIDÖVNING

Här kommer ett tips på en övning som jag tycker är bra och har använt mig mycket av. Man kan använda den till tre olika sakar, och säkert fler!
För att göra övningen behöver man bygga upp ett litet hinder på medelinjen. Tex ett sockerbitshinder.




ALTERNATIV ETT.   Jag använde den för att lura Sunny att galoppera i paddocken. Sunny har ju som de flesta ridtravare lite svårt med galoppen. Ute går det superbra, där kan jag korta den så mycket att han står på stället. Men han vägrar helt enkelt att galoppera i paddocken. Undantaget är när vi hoppar, då galopperar han mer än gärna!
Så jag byggde upp det lilla hindret och hoppade runt på en volt. Jag började med att trava och sen la jag till galopp skänkeln precis framför hindret, det blev dock oftast galopp efter hindret. Sen är det bara att kämpa för att samla ihop galoppen och hålla den hela volten runt!
Har man en häst som gärna bara går i samma galopp lär den sig ganska snabbt att det är lättare att gå på volten om den har rätt galopp, speciellt om den ska hoppa på böjt spår också.

ALTERNATIV TVÅ.    Har man kommigt lite längre, men fortfarande inte ha en välutbildad häst kan övningen användas till att träna galoppombyten på. Speciellt om man har en häst som har det lite svårare i ena galoppen. Man rider som på en åtta över hindret (ska stå lite mer i mitten då). När man hoppar hindret och byter varv ska hästen byta galopp. Det blir mcket lättare att byta över ett hinder än direkt från marken. Visar man tydligt för hästen att man ska byta varv så brukar den byta galopp. Man får inte glömma bort att göra en ny galoppfattning över eller precis innan hindret. Gör man inte det så kommer hästen bara att byta galopp för att man byter varv och itne för den nya fattningen.
I början kan man ha hindret på ca 50 cm eller högre och sedan minska höjden när hästen förstår vad den ska göra. Efter ett tag har man bara en bom och när man plockar bort den ska hästen fortfarande lyssna på den nya galopp skänkeln.
Detta sätt kommer jag använda mig av när jag ska lära Sunny galopp ombyten senare i vår. Vi har dock redan börjat smaka på det.

På bilden visar jag tydligt för Sunny att han ska byta varv.


ALTERNATIV TRE.   Jag tyker att denna enkla lilla övning är superbra för att träna omhoppnings svängar också. Det gjorde jag mycket på Usha!
Man rider bara på en åtta över hindret och minskar sedan storleken på volterna.

Jag och Usha laddar om, lite mindre tydligt, för nytt varv!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0