RIDTRAVARE -DUBBELT SÅ BRA

Att det finns fördommar mot ridtravare, fd. galopphästar mm. är väll inte en nyhet för någon. "Dom duger bara till promenadhästar" "Det är skogmulle hästar"
Roligast måste ändå vara när folk säger att dom absolut inte har något emot ridtravare, men aldrig skulle köpa en själv.

Jag kan ju börja med att säga att jag är inte helt dum i huvudet, jag VET att travare är framavlade för att springa fort och inte göra galoppombyten, skänkelvikningar och öppnor eller svänga snävt, hoppa högt och ha en samlad galopp. Jag VET att en ridtravare med största sannorlikhet aldrig går några höga klasser.

Men folk borde verkligen tänka om. Hur många Svenska Halvblod är det inte som avlas fram och sedan ändå bara går LB/LB hela sitt liv? Alla hästar kan inte vara i Eliten. 

Sitter man och läser bloggar kan man lätt se att alla kändisbloggare har något emot ridtravare, det betyder inte att det är något fel på den personen eller på den sortens häst. Kändisbloggarna är ofta de som  har fina och dyra hästar, tävlar högt och har höga mål. För dem fungerar ine ridtravaren som häst. Men för oss andra, vi som kanske nöjer oss med att tävla och utvecklas för skojskull och inte behöver rida SM i hoppning. Vi som nöjer oss med att ha roligt med våra hästar och tävla LB/LB, för oss fungerar dessa hästar aldeles utmärkt!
(snälla förstå budskapet i texten och inte bara läsa orden, jag menar inte att vi som inte tävlar FEI dressyr eller MSV hoppning är några andrahands ryttare, och jag menar itne heller att de som tävlar det bara har hästarna som tävlingsmaskin!)

Travhästar är framavlade och tränade för att springa fort bakom vagn, de har helt andra egenskaper än en ridhäst. Men det betyder inte att de kan tävla fullt ut på lokal nivå i alla sortes grenar. Med träning, tro och kärlek kan nästan vilken häst som helst bli fin. Man måste bara tro att man ska lyckas och ha orken att kämpa.

Ridtravare är inte framavlade för dressyr men kan gå precis lika bra som det där halvblodet som är frammavlat för dressyr. Halvblodet skulle aldrig kunna bli lika bra på trav som ridtravaren.
Varför är då ridtravare mindre värda? Varför är det dem som det är fördommar mot?
Egentligen är ju ridtravare dubbelt så bra!


Min gammla avdankade travare som inte duger på travet.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0