STALLDAG

Jag kom precis hem från skolan. Är galet trött efter att ha varit i skolans stall mellan 8 och 7 = 11 timmar!

På förmiddagen hade vi unghäst hantering efter stalltjänsten. Vi tog in och ställde upp alla föl och unghästar i ligghallen på lösdiften. Jag, och många andra, tycker att det är väldigt obehagligt att vara där inne när det är så många hästar på liten yta, speciellt eftersom att det är unghästar som går lite vart de vill, när de vill. När vi hade visiterat och borstat alla gick vi på promenad med dom 4 minsta och sen klippte vi lite öronhår på P-hästarna. Vi fick alltså göra ganska mycket mer än sist vi hade unghästhantering, då fick vi mocka lösdriften, borsta avelsstona och fodra unghästarna.

Efter en (välförtjänad) lunch stog ridning på schemat! Vi skulle ha ridit i två olika grupper och tränat på ryggning. Istället red vi alal i samma grupp och tränade på framdelsvändningar.
Vi avr enre i Sjögestads ridhus där alla hästar tycker att det spökar med hästar som går utanför, snö som ramlar ner från taket och spån som skvätter upp på väggen. De flesta hästar hade lite smått damp ryck och vissa kunde inte hålla alla fötterna på marken hela tiden, kontrolerat ridpass..

Jag fick rida en stark och dum liten häst som mest påminde om en bångstyrig ponny. Sammarbetsviljan låg på noll och att göra som jag säger är helt överskattat! Efter framdelsvändningarna släppte han lite och när vi travade av gick han nästan OK. Gillar verkligen inte den hästen, han är så stark och dryg så man itne har någon kontroll alls :/

Efter lektionen frågade min rdlärare vad jag tyckte om honom. Ärligt så svarade jag såklart att jag absolut inte gilalr honom pga att han är så stark och dum mot mig. För att få mig på lite bättre humör försökte han få mig att komma på något som "ponny-jäveln" lärt mig och som jag uppskattat. Lite smått chokad och förvånad blev han över svaret "Jag lär mig uppskatta min egna häst mycket mer!" Haha, jag är ju bara ärlig (:

När skoldagen var slut hade vi stalljour i skolans stall. 5 elever var vi som skulle fixa morgon och kvälls påsar i båda stallen (ca 70-75 hästar), fodra em och kväll, sopa och fixa fint överallt. Lite fika hann vi såklart också med! Det var faktiskt inte så jobbigt, men jag är glad över att det bara är en vecka per termin! ;)

Kommentarer
Postat av: Sofia

du måste ju skriva namnet på hästen sarah!! ;)



Sv: okej så då kan jag köpa ett bling och tävla med det? :)

2011-01-17 @ 20:26:38
URL: http://sofiasenneberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: okej, då är ju bara frågan om jag ska ha bling till dressyr elelr hoppning :p



hahahahhhaah, lyckade ni är! ;) jag sakande er hemma ;)<3

2011-01-17 @ 21:30:02
URL: http://sofiasenneberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0