VILA

Sunny är en häst som älskar att röra på sig och springa. Det och mat är det han tycker bäst om. Att vila är något som påverkar honom psykiskt dåligt. Han blir sur, deprimerad och lite agressiv om han vilar för mycket, när han går på lagom hårt är han istället positiv, glad och mysig. Av den anledningen får han ingen vinter eller sommarvila. Han skulle bli ohanterbar och knäcka sig själv mentalt om han vilade i 3 veckor.

Lite konstigt kanske, men Usha var faktiskt också så, fast inte lika starkt. Jag tror att en häst som får varierad motion i varierad tärreng och styrka på passen knappt behöver någon vila. Sunny går istället lite lugnare några veckor på året, nu under vinterlovet gick han inte ett dressyrpass utan var istället ute och myste i skogen. Sen får han vila lite mer vissa veckor och lite mindre andra. Han har ingen planerad längre vila utan det kommer när jag tycker att det behövs, när jag inte riktigt har tid eller när han är skadad. Denna vecka har han tex vilat 3 dagar för jag inte hunnit rida, där fick han en del av sin vila. Sen vilar han oftast en gång i veckan också.

Nu i jul hoppade han in i en stolpe och markerade lite hälta i några dagar. Under dom 5 dagarna hann han må så dåligt att han inte blev sig själv på ca 2 veckor. Tycker ni då att det är rätt att jag ska låta honom vila i veckor?
Jag har helldre en häst som är hel mentalt än fysiskt. Men ja, han är hel fysiskt också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0