BETT

Både jag och Sunny trivs bäst med raka bett då de inte trycker i gomtaket på honom. Personligen anser jag att det är ett av de allra mildaste betten som finns och snällare mot hästen än ett ledat bett. Att Sunny dessutom går alldra bäst på det och inte lägger tungan över bettet och sticker när jag har det (för att det inte trycker i gomataket) gör att det för oss båda är det bästa bettet. Hade han trivts bäst på ett ledat bett ahde jag såklart ridit på det, trots att jag inte gillar dem.

Men av gamla traditioner så får man endast tävla dressyr på ledade bett. Vilket jag faktiskt inte förstår. Att man inte får ha bett med hävstångseffekt och hissbett förstår jag mycket väl, men inte att det måste vara ledat. Jag har som mål att tävla dressyr nästa år och måste därför byta bett till tävling och viss träning (vill rida in mig på bettet). Sunny har bara ett ledat bett, ett tredelat tränsbett med äpplesmak. Det har jag haft på honom två gånger, ena gången skrittade jag på långa tyglar och andra gången var vid en fotografering. Ska prova att rida dressyr på det någon dag och se vad han säger.

Jag har letat efter bett med en lång mittdel så att ytterdelarna inte ska bli tillräckligt långa så att de når upp i gomtaket. dock utan resultat. Men tittade i Hööks katalogen förut och hittade ett som verkar intressant. Ett tredelat anatomiskt bett med lösa bettringar (hade velat ha fasta dock). Har ingen koll på dessa bett alls men i beskrivningen står det såhär: "Format bett som ligger bra i hästens mun. Ger inte tryck i gommen." OCh det tyckte jag lät riktigt bra! Men man ska ju inte alltid tro på produktbeskrivningarna ;) Så tänkte fråga om det är någon av er som har koll på dessa bett med för/nackdelar? Alla hästar är ju olika, och detsamma gäller deras munnar. Men det vore kul att veta på ett ungefär (:


Kommentarer
Postat av: Lina

sv: Åh okej, groov 125 verkar väldigt populärt haha :D Funderar starkt på att börja med det med då Siren har lätt för att tappa vikten under hösten/vintern. Nu på sommaren är han perfekt i hull dock. Haha, de andra hästarna i stallet kan nästan rulla fram men Siren är så slank och fin såå ;D

2011-07-28 @ 00:17:46
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: josefin

det stämmer , hööks anatomiska bett är som allt annat det säljer en kopia, i detta fallet en kopia på sprenger betten som är i 45 graders vinkel vilket gör att de inte trycker i hästens gom. Sprenger har patent på bett med 45 graders vinkel som jag tror det är och därför kostar dessa bett över tusen lappen. Hööks har väl tagit sig förbi den patenten genom att ha några grader mer/mindre vinkel haha.. -.- så ja det stämmer , haha lång förklaring ;D

2011-08-22 @ 21:55:32
URL: http://ledner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0