HÄSTARNA GENOM TIDERNA - BURHULTS CHAPMAN

Welsh mountain vallack född 9 april 1993
e. Revel Bali
u. Burhults Charade


Chapman är också en ridskole ponny på Valla som kom dit när han avr ett år. Efter Teos död var det bara en ponny jag ville ha, Chapman. Från slutet av augusti 2005 till 26 september 2007 var det han och jag. Jag skötte honom både själv och med andra. Han var min absolut bästa vän och jag älskar honom fortfarande av hela mitt hjärta.



Denna lilla vita ponny på 120 cm är en av de underbaraste hästar jag någonsin träffat. Genomsnäll och söt, men så otroligt feg och töntig. Tillsammans har vi otroligt många minnen på både gott och ont, men såklart är det flest goda minnen! Han är den perfekta ridskoleponnyn som man kan göra allt med. Alltid snäll och glad, varesig det är nybörjarlektion eller en avancerad grupp. Hans favorit är nog trots allt nybörjarlektionerna där kan kan springa runt på halvlånga tyglar med öronen frammåt och små barn skumpandes på ryggen. Då behöver man ju bara se söt ut och inte anstränga sig.

På Chapman startade jag min första tävling, den 22 maj 2005, en CR på 30 cm. Vi gick felfritt och mitt leede var över hela ansiktet. När jag på hösten blivit skötare på honom startade vi igen, 2 klubbtävlingar var av en vi kom trea å, första utan placering! Sen vid nyårshoppningen vände det, det blev mer titt hinder och fegis som han är stannade han. Resten av alla våra tävlingar tillsammans ramlade jag av. Förutom den sista under våren 2007 då vi bara vägrade ut oss. På varje tävling gick jag in med målet att komma över första hindret och vi lyckades alltid med det! I dressyr kom vi nog alltid sist, vi skumpade runt i hela ridhuset utan en tanke på att jobba och gå bra! Jag kunde nog ens inte stava till form på den tiden och visste väll knappt vad kröka på nacken var. Hittade ett protkoll här hemma, 53.2 % på L:C 2, det tyckte jag var bra. Haha!
>
Film från min absolut första hopptävling, på Chapman. 22 maj 2005. 30 cm.
Ska försöka fixa fram film från dressyrtävlingar och senare hopptävlingar!

2006 red jag, utöver min vanliga lektion, i mammas grupp istället för henne. Red Chapman nästan varje gång. Så grymt kul det var! En liten B ponny mot alla stora D ponnyer och hästar i vuxengruppen. Vi fick ha ett jäkla tempo för att inte bli överridna x)

Mellan alla träningar busade vi runt i skogen, hoppade stockar (som man inte fickr...), rejsade på grusvägarna och plaskade i fältävlans vattnet, där han även bockade av mig en gång! Vi gjorde nog allt man inte fick göra. Men vi levde livet, varenda jävla dag! Med Chapman har jag haft en oförglömlig tid, så mycket kul vi hade under våra två år, det går inte att beskriva. Denna vita lilla ponny är grunden till den jag är idag, både som person och i ridningen.

Sommaren 2007 hyrde jag honom en vecka och red honom helt som min egna. Lördagen den veckan avr sista gången jag satt på Chapmans rygg. För tyvärr kan man inte rida B ponny hela sitt liv, utan jag växte ur honom och fick övergå till större ponny hösten 2007. Skulle jag kunna så skulle jag utan att tveka göra honom till D ponny och ha resten av mitt liv. Kärleken till denna ponyn går inte att beskriva med ord. Idag springer Chapman fortfarande runt i vallas ridhus som ridskoleponny. Och han älskar det!




När jag hyre honom under sommaren 2006 var vi med i en tidningsartikel om welsh ponnyer där det står:
"Även Sarah Bergman, 13, gillar welsh, och i synnerhet då welsh mountain, skarpt. Favoriten heter Burhults Chapman.
- Det bästa emd honom är att han är så social och så otroligt snäll. Det enda han är rädd för är vatten och julgranspynt.
Hästar som endast fruktar dessa två företeelser är förstås något alldeles extra. det förstår ju var och en."
Det roliga var att jag inte alls sa så, utan att han är rädd för allt. Sedan när jag skulle ge exempel så sa jag vatten och julgranspynt då speciellt det sistnämnda är hans stora fobi. Men ja, man ska inte tro på allt som står i tidningar! ;)


Här ser ni mig och Chapman uppe till vänster. Min kompis Sara och Chapman som hoppar. Jag och Chapman längst till vänster på gruppbilden och så Chapman på extriör rutan.




Blev ett långt inlägg. Men det är han värd! Underbara ponny <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har också haft en oförglömlig tid med honom men inte på hopptävlings bana ;P men man kan inte ha b föralltid :(

2011-09-01 @ 17:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0