KVÄLLSRITT BARBACKA

Idag blev det en liten ridtur i kvälls solen barbacka för min och Sunnys del. Det var riktigt mysigt! Red fram och tillbaka på en grusväg några gånger i galopp. Det gick faktiskt riktigt bra, efter några gånger ville han inte sakta av såfort jag bad honom för han tyckte det var så kul men jag satt stadigt och hade alltid kontrollen vilket var skönt. Andra gången jag galopperade barbacka på Sunny, stolt faktiskt! Älskar känslan av att galoppera utan sadel på min fina prins <3

Jag ahr alltid älskar att rida barbacka och när jag hade Usha red jag nästan bara barbacka då hon hade så otroligt mjuka gångarter, så mycket fett och muskler på kroppen samt att jag fick mycket bättre inverkan och kontroll utan sadeln. Vissa perioder kunde jag rida utan sadel i en hel månad, det blev mest när jag hoppade som sadeln åkte på och när jag red lektion. Men på Sunny är det itne alls samma sak, hans gångarter är långt ifrån mjuka och eftersom att han har dåligt med ryggmuskler vill jag inte skumpa runt och förstöra ryggen på honom. Har sagt till mig själv att inte rida honom barbacka innan jag kan sitta ner på honom i traven genom ett helt ridpass (inte fram och av ridning såklart). Men nu i galoppen går det bra, och då ser jag inte att det skadar honom alls. Sedan börjar ryggmusklerna poppa fram igen också. När man rider barbacka är det ganska smidigt att ha en häst som kan passa, det är mjukt att rida i :D

Vad tycker ni om att rida barbacka? Gör ni ofta det?





Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Jaha vad kul! ;D Vad ska du göra här?



Vi har i Sundsvall Equeens, mitt inne i stan. Vid bion. Sen har vi Grafströms, det ligger i Bergsåker vid hästkliniken typ.



Hööks har vi i Birsta.



Karin Åberg har en egen sadelfirma och butik i Härnösand, nära vattnet.



För närmare vägbeskrivningar oså kan du ju bara söka på hitta.se för jag SUGER på de! Haha.

2011-07-19 @ 08:19:25
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Erika

De är ur mysigt o rida barbacka. :)

Gör de dock sällan pga att jag har en unghäst på 3 år.



Sen andra är lite känslig o rida iväg på.

Så han bli lite hysterisk ibland, o då vill man gärna ha sadel för o ta den kampen med honom. :P

2011-07-19 @ 20:42:43
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Erika

SV:

Ah precis.

Såna hästar är inte roliga o rida barbacka på. :P

De är gör rätt ont o flyga av om man landar fel så.

De undviker man ju gärna så mycket som möjligt. ;D

2011-07-20 @ 08:42:00
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Lina

sv: Eller huur haha :D Ett riktigt fynd, 129:-!

2011-07-20 @ 21:35:19
URL: http://supertravarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0