SHAMPONERING

Jag har länge tänkt att jag ska shamponera Sunny men varje gång jag bestämmer mig för att göra det är det dåligt väder. Idag hade jag dock riktigt tur och det blev äntligen av! Har inte gjort det sedan vi flyttade från Ringatorp och spolspiltan, haha!
När jag skulle plocka fram shampot fick jag problem. Det fanns ju tre att välja på! Ett grönt som är jag använt innan och är ganske bra samt miljövänligt. Ett som det stod gjorde pälsen blank och fin samt gav extra volum. Och slutligen ett blått som luktade gott. Jag valde den sista för att den hade fin färg ;)



Jag la ut allting som jag behövde för att slippa binda fast honom någonstans för att hämta saker. En hink, shampo, svamp, svettskrap, svansborste, hästgodis, ett täcke, vattenslang och viktigast av allt, vatten! ;)

Förutom att vi snurrade in oss i vattenslangen några gånger så gick allt super bra! Sunny kunde stå helt stilla på stallplanen och låta mig blöta ner honom från topp till tå trots att det låg hästgodis över hela stallplanen. Ända problemet var att bönderna kör som galningar förbi i traktorerna så att Sunny tränar balett. Fick tillslut gå in och vända i stallet varje gång de körde förbi.


När jag hade sköljt bort allt shampo fick han ha på sig täcket och så gick vi en kort promenad för att han skulle torka lite. Tillbaka i stallet igen borstade jag honom med den mjuka borsten, borstade svans och man. Panluggen fick bli en liten fläta för att inte bli förstörd under flughuvan. När han hade torkat var han blank och mjuk. Stod och klappade honom lite och sedan sprejade jag på honom pälsglans så att han blev ännu blankare och mjukare. Då gick det inte att klappa på honom mer :( Klippte lite hovskägg och någon millimeter på manen också. Tänkte ta hovolja på fossingarna men där fick gränsen gå. Avslutade med att smörja in honom med alla möjliga krämer och salvor lite här och var. Sedan fick han traska ut i hagen och bossa över de andra hästarna igen.


(glad häst...)

Men nu känns det ganska onödigt att jag la ner så mycket tid på det där. Hans päls kommer ändå bli ful igen av regnet :(



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0