INGEN ÄR FULLÄRD OCH PERFEKT

Som med allt här i livet finns det ingen som är fullärd i ridningen. Ingen kan allt prefekt och alla har något de måste träna på. Vissa har mindre "problem" och andra har större "problem". Jag, Sunny och Vi har en jäkla massa saker att träna på! Tänkte dela med mig av våra problem, hur det påvärkar oss och hur jag ska försöka lösa problemen. Sedan får ni mer än gärna komma med tips på vad man kan göra! För som sagt är ingen fullärd och jag kan inte lösningen på alla våra problem.

Bara man vet om vad man har för problem och vill finna en lösning har man kommit en bra bit på vägen. Sedan finns det de lösningar som är lättare sagt än gjort. Men med träning, vilja och tålamod kommer man förhoppningsvis i rätt riktning!



För att inlägget inte ska bli en roman tänkte jag dela upp det i tre delar. Vi börjar med mig som ryttare sedan får ni Sunny och sedan Vi tillsammans någon annan dag. De flesta problemen med mig som ryttare ligger i min sits (som är riktigt jävla kass) men även i min invärkan på hästen och i min självdisiplin.
- Räta på mig. Det fulaste i min sits är att jag lutar mig alldeles för mycket framåt och sitter långt bak på bakvalvet. Förutom att det är otroligt fult så ger det mig smärta i ryggen och brutna linjer i kroppen och med hästen. Lösningen är att träna, träna, träna och träna lite mer. Jag försöker tänka på det så mycket som möjligt, speciellt när Sunny går bra och är avslappnad.



- Ge mer eftergift. Min hoppsits är helt tvärt om emot dressyrsitsen. Här lutar jag mig inte tillräckligt frammåt och ger inte tillräckligt mycket eftergift. Jag har aldrig haft någon bra hoppsits och inte har det blivit bättre av att Usha drog iväg och bockade efter hindrena eller att Sunny stack med mig hela tiden förut. Jag vill ju ge så mycket eftergift som möjligt för att vara snäll mot hästen, så det här måste det tränas på! Jag ska börja tänka på att ge överdrivet mycket eftergift (enligt mig) när jag hoppar så att jag får in det i kroppen. Förhoppningsvis blir det här bättre ju mer vi hoppar!
- Handställningen. Något ni säkert märkt på bilder är att jag rider med vridna och låga händer samt har dem i magen. Dålig ovana jag fått på Sunny då han går lugnare om man rider så (?). Min syster rider också så fult och det är så han är utbildad i ridningen. När han är avslappnad och går bra försöker jag träna på att korta upp tyglarna så att händerna hamnar längre fram och sedan vrida om händerna och höja upp dem lite ju bättre det går. Jag jobbar på det här varje dag men tyvärr är det inget som ändras på en natt..
- Lätt sits. Jag har aldrig kunnat stå i lättsits i galopp (inte trav heller iof). Antigen sitter jag ner, "rider lätt" eller står upp med spikraka knän. sista alternativet ger total kontroll och superbra balans + att det är grymt snyggt! Eller inte. Det här är också en sak jag måste träna på varje dag för att det ska gå. Måste ju kunna stå i lätt sits om jag ska tävla fältävlan, hihi. Johanna sa något om att jag ska träna i trav men det är helt omöjligt. Dels för att det 1. inte går och 2. hästen drar iväg i galopp då. Men det är la bara att kämpa vidare gissar jag på, vi får lära oss tillsammans och någongång går det väll förhoppnigsvis! Hoppas mina knän tål det..
- Ge tydligare hjälper. Så fort det inte riktigt går som det ska (händer ganska ofta) blir mina hjälper till Sunny lite ur funktion och inte så tydliga. Då förstår han itne vad jag menar och allt blir ännu mera kaos. Jag måste lära mig att andas och ta nya tag när det inte går så bra, för bådas skull!
- Planera ridpass. Jag måste lära mig att planera upp både ridschema och vad jag ska göra på ridpassen. Nu rider jag det jag känner för för dagen och gör det som passar mig i smaken på uteritter och i paddocken rider jag mig bara yr på volter. Trots att jag gör veckosheman för vad jag ska göra håller jag dem aldrig. Och ridpassen på banan rider jag so sagt bara runt på volter. SKÄRPNING SARAH! Jag måste börja följa mina planeringar och ha genomtänkte övningar för vad jag ska göra inne i paddocken. Ridningen utvecklas och ger mycket mer då.



Ja, jag har endel svaga punkter. Om någon orkade läsa allt eller en del får ni gärna komma med era tankar och idéer! Kanske har ni/har haft samma problem och vet bra övningar eller något man ska tänka på? :)
Ni behöver ju inte heller dömma mig allt för mycket. Jag har faktiskt öppnat mig och berättat mina svagheter, det är ganska starkt gjort!


Kommentarer
Postat av: Ina Ögren - Ponnyskruttarna

Köp en perfect sit ridbåge för att räta på dig, hoppa lite högre så brukar eftergiften komma automatiskt, sätt ett spö under tummarna så blir handställningen bättre, rid med jättekorta stigläder så att du inte kan stå med raka ber. De sista två har jag inget tips för då jag själv har problem med det, men jag hoppas det hjälper! :)

2011-06-30 @ 13:06:51
URL: http://ponnyskruttarna.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0