ISLANDSHÄSTAR

På eftermiddagen spenderade hela min klass några timmar på islandshästgården Stenholmen som ligger precis utanför Linköping. Min klass (V10AI) är blandad hästklass med naturvetenskap och islandshästinriktning. V10I, de som går "island" har sin praktiska utbildning på Stenholmen och nästan alla bor även där på gården. Vi har nästan enda sedan vi började i höstas praat om att det vore kul om alla kune åka dit och prova på att rida islandshäst för tt få gemenskap i klassen och att vi "storhästryttare" skulle få se lite mer vad det är våra klasskompisar håler på med. Det r ju faktiskt inte så vanligt att man vet hur andra grenar än det man själv tränargår ut på. Tyvärr kunde de inte få ihop tillräckligt mycket med hästar så attvi kunde rida.

De började iaf med att visa oss runt på gården bland stallar, lösdrifter och ridhus samt deras privata rum. Sedan visade några i klassen en lite uppvisning på ovalbanan medans några berättade vad de gjorde. Vi fick se olika gångarter samt ta del avtävlingsregler och bedömmning. De avslutade uppvisningen med att gå in i stora ridhuset och visa att islandshästar faktiskt kan hoppa. Precis som emd ridtravare så är ju islandshästar en "skogsmulle" häst.

Jag tycker att det var en intressant eftermiddag och jag lärde mig mycket nytt. Som jag tidigare nämnt i bloggen så gillar jag att lära mig nya saker och få mer perspektiv på hästar och djur. Jag tycker att det är väldigt roligt att diskutera skillnader mellan "storhäst ridning" och islandshäst ridning. Det är mycket som är lika, och mycketsom det är stor skillnad på.

Hade det inte varit på grund av Sunny, tidsbrist och "pengarbrist" hade jag mer än gärna velat prova på islandshästar under en längr tid och lägga lite sattsning där. Jag tycker det verkar vara en rolig sport och det vore kul att lära sig. Jag tror dock inte att man kan uppskatta någnting innan man lärt sig det på riktigt, så att rida islandshäst en gång och sedan tycka att det är tråkigt är förhastade slutsatser enligt mig.

En av mina bästa vänner är ägare till en lien islandshäst som jag senast red för två veckor sedan, jag hr även ridit islandshäst när jag var på Island 2009. Mens om sagt, såläng jag har Sunny så är det han som gäller och jag börjar även bli mer och mer fast vid både hoppngn och dressyr. Men Sunny är ju som en liten islandshäst ändå ;)

Jag och Meistari sommaren 2010.


Turidning på Island sommaren 2009.


Kommentarer
Postat av: Lina

åh det är så mysigt med islandshästar!

2011-06-02 @ 00:31:50
URL: http://supertravarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0