DAGENS RIDPASS - SUNNY

Idag skrittade hela vägen till Heda (typ 3 km) och travade lite på en grusväg. Sunny var stark som satan och drog iväg i galopp. När jag fick stopp på honom gick han och var super lång, inte direkt som vanligt ;) Vi stannade till lite på björkö och pratade med Usha som stog i hagen innan vi fortsatte på grusvägen. Travade lite till och tog en kort galopp, då gick han tusen gånger lugnare!

Skrittade sedan genom ljungsbro "centrum" och bort till kanalen. Jag älskar blickarna man får när man rider i ett samhälle, längst busshållsplatser, hemköp och stannar vid korsningar. ALLA kollar, pekar och ler. Jag tycker det är superkul! :D

Längst kanalbanken hem gick han superfint. Lugn, lyssnade och hade en grym samling. JAg kunde lägga honom hur jag ville i traven och han gjorde det. Samlade så mycket det gick och ryggen åkte veakligen upp, rumpan var nästan under magen på honom så mycket som han trampade under! haha

Idag tränade jag på ett nytt sätt att fatta galopp. Han blir ofta stressad i galoppfattningar, kastar sig iväg och tar korsgalopp. Han kan galoppera och kan fattningarna, men han tycker det är så roligt att springa att han blir för ivrig. Så istället för att ge galopphjälperna så slutade jag rida lätt, blev lite halft lätt i sitsen och red själv i en tretakt. Då gick han lugnt och fint över till en lika lungn oc fin galopp. Fungerade alltså utmärkt! Så som galoppfattningarna blir, så blir galoppen...

Jag är väldigt nöjd över honom idag. Han gick över 3 läskiga broar, traskade förbi en byggarbetsplats utan att bry sig och reagerade inte någonting på trafiken. Cloetta-bron i ljungsbro var dock lite farlig tyckte han. Men jag bara bad honom att gå där, han tvekade lite men traskade sedan över den. Jag gjorde inget utan tänkte bara frammåt och satt där, och hästen går. Ganska sjukt faktiskt. Idag var en sådan dag han gjorde allt för mig, det märks verkligen att vi fått ett starkt band till varandra <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0