HJÄLP ÖNSKAS!

Efter att jag rakade Sunny senast (6 veckor sedan) så har han gått med ett tjockt täcke med hals, dygnet runt. I förrgår bytte jag täcke för att det börjar ligga runt nollan igen. Men för ca 2 veckor sedan så började mer och mer manstrån följa med när man borstade eller bara tog i den. Idag såg jag att en tuss var borta från manen och när jag red skulle jag ta ett mantag för att stå upp i en backe (dåligt stöd i dressyrsadeln), iaf så lossnade hela tussen av man som jag höll i. Nu saknar han man på ca 1 dm ganska långt ner på halsen. 

Pannluggen är superfin, tappar inget och är glansig. Medans manen är fettig, smulig och mycket ramlar av. Tidigare har det inte varit några problem alls med manen. Jag tror att manen inte fick tillräckligtmed luft och blev för varm av halsen. Jag ska gå in på stallbutiken på fredag och fråga om dom har något som kan hjälpa. Som ni ser på bilden så är det väldigt mycket som ramlat av.

Så snälla snälla, är det någon som vet vad det är eller vad man kan göra?!
Kom med tips, idéer och tankar!


Kommentarer
Postat av: Stina

Svar: Tyvärr har jag inte hittat ngn annan lösning än att ha halstäcket av så mkt som möjligt, tex under natten eller att jag tar av det ett par timmar mitt på dagen när det är lite varmare...

2011-03-02 @ 22:47:35
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: Erika

Oj va konstigt.

Ingen aning vad de kan va.



Min häst var lite fet osv i päls, man & svans.

Hon går på vitaminer nu.

Sen ett 2 månader tillbaka ca, är mycket finare i päls, man & svans. :)

2011-03-03 @ 17:12:55
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0