STEGRAR

Sunny har tidigare stegrat väldigt mycket med både mig och andra. Såfort något inte passar stäler han sig upp, vänder runt och springer iväg. När jag började rida honom 2009 gjorde han det kanske 20-30 ggr per ridpass. Jag var totalt livrädd för honom och andades knappt när jag satt på honom. Sen blev det mindre och mindre gånger och nu ställer han sig upp en gång var 30de dag.

Det har varit allt från att han inte vill gå från stallplanen, inte vill gå på just den stigen, att han inte får galoppera till när jag gör skänkelvikning. Att sitta barbacka på en häst som gång efter gång ställer sig rakt upp i luften och nästan slår över är inte roligt. Att hästen stegrar är enligt många helt oacceptabelt. Visst håller jag delvis med.

När jag har berättar för olika personer att jag har en häst som lätt reser sig har jag fått endel tips. Tre stycken är dem som jag mest kommer ihåg och har hört flest gånger.
-Rid med en graman och när hästen reser sig ska man släppa tyglarna, ta tag i gramanen och DRA in hästens huvud.
-Rida med en ballong eller vattenballong och smälla den mot hästens nacke när den reser sig. Ballongen ska gå sönder, hästen hör ett ljud och tror att den slagit i något = den gör inte om det.
-Rida med ett spö och drämma till hästen mellan öronen när den reser sig. Även då ska hästen tro att den slagit i något och gör det inte igen.

Varje gång jag ahr hört detta har jag undrat vad som är fel på personerna. Jag skulle ALDRIG göra så mot min häst!! Slita sönder munnen på den med en graman, skrämma livet ur hästen och skada den. Nej, aldrig. Jag tror inte på någon av dessa metoder. Visst det kanske fungerar på vissa hästar. Men hur mycket respekt tror ni inte att hästen tapapr för ryttaren då? Kom ihåg att hästen aldrig glömmer. Jag tror inte på sådan hästhantering och skulle aldrig få för mig att prova dessa "problemlösningar".


Hösten 2009 köpte vi en martingal för att det skulle kunna ta emot när han reste sig. Vi trodde dock att den skulle slitas sönder på en gång och valde därför en billiagre varient på Hööks. Men den är hel och jag rider med den nästan varje dag. För mig är det en säkerheltsutrustning som jag intaalr mig att jag "måste" använda när jag rider ut.

Ett tag kom han dock på att om han samlade sig tillräckligt mycket kunde han stegra med huvudet nerdraget. Han är inte så smart så han kröker på nacken... Under denna period kunde han springa 50 meter baklänges för att samla sig, sen ställa sig rakt upp 10 gånger. Martingalen hjälper, men det är inte lösningen på Problemet.

Lösningen är tålamod, tid och relation. Bygger man upp en bra relation till hästen så slutar den med sånt, eller man kan undvika situationerna. Idag stegrar Sunny knappt något. Eller han gjorde det idag, men det var av andra anledningar (läs inlägget VÅRKÄNSLOR). Så det går att få bort stegrings beteendet utan de hemska metoderna.


Jag vet vad jag ska göra för att han ska resa sig. Det är inget jag tränar på, men använder det ibland framför kameran.
Ni får gärna säga vad ni tycker, för detta är bara mina tankar.

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag hade gjort en helgenomgång hos veterinären på hästen, de första jag gjort om min häst stegrade.

2011-03-21 @ 07:06:43
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Jennie

Får jag säga min åsikt tycker jag att det är lite dumt av dig att använda stegringen som ett "trick", även om du inter tränar på det dagligen. Eftersom han tidigare använt stegringarna till ett försvar pga hans humör eller när han tycker att någon sätter för höga krav på honom tycker jag att det är dumt att sedan uppmuntra honom till att göra det när han lagt av med det. Även om du inte uppmuntrar honom till det varje dag visar du ju ändå att det är "okej" ibland och tillslut kanske han börjar igen. Och när en häst stegrar till sitt försvar är det inte roligt, som jag redan vet att du vet.



Det är vad jag tycker och jag skulle själv inte uppmuntra stegringar om jag vore du. Jag är glad att jag lyckas fårr ur Miro de små olater som han fick för sig att göra när han kom till oss, som att stå och skrapa förjäves så fort han inte fick uppmärksamhet eller att buffa som en tok. Kan tänka mig att Sunny och Miro har lite lika temprament, det åt det hingstiga hållet. Jag hade planer på att lära Mira att vinka förut, men då kom jag på hur mycket jag kämpat för att få bort skrapandet så jag la den idéen helt på hyllan. :)

2011-03-21 @ 18:29:41
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: Anonym

har precis just nu samma problem med mitt gotlandsruss! Reser sig när hon vill hem sist hon gjorde det trillade jag av och hamnade vid rambenen... känns som om hon ska slå runt och ahr ingen anning om hur jag bryter detta... obs medryttar ponny ;) Tips? (A)

2011-05-18 @ 23:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0