MIN OCH USHAS HISTORIA - DEL 1

Min och Ushas historia började redan i december 2008. Jag hade då min dåvarande foderhäst uppstallad i samma stall som Usha stod i. Hennes ägare skulle åka hem på jullovet och jag erbjöd mig att rida Usha några dagar så att hon skulle få lite motion. Jag red henne bara en gång det lovet. En skritt tur med bara några travsteg och jag var livrädd, hon var stark, kraftig och hade inte alls planer på att lyssna på lilla mig.


Den 27 december följde en kompis med ut till stallet och vi red ut en sväng tillsammans, jag på min foderhäst och hon på Usha. Det gick superbra, fram till att vi skulle galoppera på ett fält. Vi travade bredvid varandra och skulle fatta galopp när Usha fick ett utbrott och började helt galen att sparka mot min häst. Det slutade med att vi gick omkull i snön, sadeln gled runt och jag ramlade av. Min häst sprang i sin tur iväg i mörkret. Jag har nog aldrig varit så rädd, bilder på hur hon sprang över vägen på väg tillbaka till stallet och blev påkörd flög förbi i mitt huvud. Som tur var hittade vi henne efter 20-30 minuter, längre bort på fältet stod hon och grävde i snön efter gräs. Efter den dagen fick Usha smeknamnet Ush-Hästen.


Usha och min kompis i Januari 2009.

I början av 2009 letade en annan kompis till mig medryttarhäst och hon provred då en annan fjording i stallet några gånger. Men sedan ändrade sig den ansvariga över hästen och jag pratade med Ushas ägare istället. Min kompis blev medryttare på henne och red ut henne någon dag i veckan med mig. Usha var ganska så galen då och sprang mest runt och bockade hela tiden.


I mars sa jag upp kontraktet på min foderhäst och svor över att jag aldrig skulle återvända till det stallet. Men redan i slutet av samma månad stod jag där igen, för att rida på Usha. Jag och min kompis red henne tillsammans några dagar i veckan och var då mest ute på promenader. En gick och en red barbacka, sedan byttes vi om och ibland red vi båda två.

Första gången jag hoppade Usha.


Först CR, 70 cm.

"Dressyr" i april.

I april byggde vi upp lite ”hinder” i en fårhage vid stallet och red runt lite där. Första gången jag hoppade henne bockade hon av mig precis efter hindret. Första gången jag hopptränade på henne, veckan efter, så fick vi glapp i kommunikationen efter sista hindret på hela träningen och jag ramlade av rakt in i väggen. På första CR vi startade gick det dock bättre. Vi kom runt 50 cm felfritt, enda gången vi hoppat en CR felfritt, och sedan fick jag ett väldigt retligt pet på första hindret i 70 cm.

I maj hoppade vi CR igen, både jag och min kompis hoppade 70 eller 80 cm och det gick inte alls bra. Med mig, som var först ut, sprang hon runt och körde sitt eget rejs, det slutade med två eller tre förbi springningar. Min kompis fick 3 eller 4 förbi springningar och lyckades även flyga av rakt på grindfunktionären när Usha bestämde sig för att parkera vid grinden.




Bilder från maj 2009.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0