MIN HÄST HAR ADHD

Sunny har varit superlugn nu när han har vilat i över en månad. Ovanligt lugn för att vara han faktiskt. Men idag fick han utbrott för all energi han har samlat på sig. Idag exploderade han. Under dem tre åren vi har ägt honom har han varit galen, men aldrig som idag.

Veterinären har sagt att Sunny helst ska gå i en liten och plan hage där han inte kan springa, men om han är lugn får han gå i vanlig hage och med andra hästar. I vårat stall finns det tre alternativ; stora hagar, mini sjukhagar och en liten hage som ligger i en brant sluttning. Eftersom att han har ett stressat psyke har jag inte velat ha honom själv i en sjukhage, då risken är att han bokstavligt talat blir galen. Därför har han fått gå i den stora hagen tillsammans med lilla Narnia. Men då dem ibland har sprungit och jag tilloch med har sett honom stå och bocka vid grinden när jag tagit in Narnia har jag bestämt mig för att ställa honom i sjukhage. Vill inte riskera att skadan går upp.

Så idag skulle Narnia flyttas till en annan hage och Sunny skulle flyttas till en sjukhage. När jag fått tag på Sunny i hagen hade Narnia redan hunnit upp till sin nya hage och blivit släppt där. Trots att man inte ser upp dit så måste Sunny ha hört hur de andra hästarna sprang runt. För när jag skulle stänga grinden igen när vi gått ut ur hagen så exploderade han. Han flög upp i luften och hoppade sedan några gånger innan han stod och darrade. Precis när jag lyckats stänga grinden igen och tagit tag med båda händerna i grimskaftet så fick han ett nytt utbrott. Den här gången vände han sig också och drog iväg, jag hade ingen chans att hålla i honom och han drog iväg i full galopp upp till den andra hagen.

Som tur var fick dem stopp på honom där uppe och jag kunde hämte honom igen. Med ett grimskaft fäst normalt och ett grimskaft med kedja över nosen kunde jag ändå knappt hålla honom, han var helt jävla galen när jag kom ner till sjukhagen igen. När han väl kom in i den och jag släppte honom så fick han ett utbrott igen. Den här gången så sprang han mot staketet och laddade på det, flera gånger. Så jag fick ta på honom grimskaften igen och ta in honom i stallet. Så nu får han stå på boxvila istället.

Imorgon kanske han är lugn och kan gå i sjukhage, men vad händer om han någon annan dag exploderar och spränger staketet? Han har ju gjort det förut så det skulle inte förvåna mig om det hände igen. Vi har inte råd att riskera det. Det han absolut inte får göra är att spring, om han ska bli bra igen.



Kommentarer
Postat av: Tuva

vilken fina ponnysar ni har, och vilken fin blogg oxå!

checka gärna min oxå:)

2011-10-15 @ 23:00:30
URL: http://tuvasvedin.blogg.se/
Postat av: jossan

Men nej vad jobbigt läge! :( .. Själv har jag oxå en supertaggad brud just nu, men hon har börjat först nu efter 2 månader tack o lov.

2011-10-16 @ 08:40:48
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0