SKADORNA

Jag skrev aldrig mer i onsdags och tänkte bara skriva lite kort nu om skadan, eller skadorna blir det ju. Sunny tränades och tävlades i trav under sju år, från 2001 som tvååring till 2007 som åttaåring. För honom har det medfört många förslitningar och skador i senorna på benen, när vi ultraljudade honom såg man att det fanns väldigt många ärrvävnader efter gamla skador. Antagligen så har ha nu halkat eller något i hagen och slitit sönder en av dessa gamla ärrvävnader på gaffelbandets övre infästning på höger bakben.

På ultraljudet från ryggen kunde vi även se att han har intervertebralledsartoser på flera ställen i ländryggen. Jag fattar inte riktigt vad det är men lykades googla fram att det är förslitning på brosket i lederna. Man kan behandla denna skada genom att spruta in kortison i lederna, men eftersom att han har detta i flera leder i ländryggen går inte det. Istället så går han på Metacam.


För gaffelbandsskadan ska han vila och om två månader ska vi ultraljuda igen för att se om det har blivit värre eller bättre. Sedan ska vi antagligen göra lufttrycksbehandling var tionde dag för att påskynda läkningen. Sen så är det bara att hoppas på att han blir frisk igen! Läkningen beräknas ta 4-6 månader, alltså någon gång mellan februari och april ska han förhoppningsvis vara frisk igen.

För att ländryggen ska må bättre behöver den stabiliseras upp med muskler. Problemen för det är dock att han har en skada i gafelbandet = vila och att artosen gör honom stel och spänd. Läkningsprogrammet ser ut som så att jag ska innan arbete värma upp lederna, nu använder jag ett ulltäcke men ska köpa en backontrack ryggvärmare. Sedan ska han arbetas på töm i skritt under 15 minuter nästan varje dag. Då ska jag jobba med en låg form och arbete i ryggen, senare ska jag även lägga in bommar för att han ska jobba mer. Efter arbetet har jag en stretchövning som jag ska göra två gånger för att mjukgöra musklerna.



Det är skönt att det inte enbart är vila för honom. Nu har jag ju ändå lite att pyssla med varje dag och något att göra med honom! :)

Kommentarer
Postat av: jossan

Hoppas han blir bra!! :)

2011-10-09 @ 21:40:04
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0