TÖMKÖRNING

Idag fick Sunny gå ett pass tömkörning på grusplanen igen. Det blev mest trav då jag tycker att skritt är så tråkigt och att allt i traven blir mycket lättare. Innan hade vi stora problem med att tömköra i trav, men nu går det ganska bra :) Jag hade först tömmarna genom ringarna i gjorden på sidan vilket jag har haft på sistonde för att han ska söka sig neråt. Men han har börjat gå ner så djupt så valde att efter ens tund sätta dem i de högre ringarna, det vart mycket svårare då! Hade även snodden på men spände inte in den ett dugg då det inte behövs, men jag tycker det är skönt att den bara sitter där.

Vänster varvet fungerar ganska bra nu, det är höger som krånglar. Precis som i ridningen så skjuter han in högerbogen, vänder huvudet utåt och tränger in sig i volten. När man rider har man ju vikten och skänkalrna att korigera med, men med bara tömmar blir det galet mycket svårare! Jag måste få ett bra stöd på ytter och sedan ta halvhalter på inner för att han ska gå bra, men det är mycket lättare sagt än gjort! Han vill ju inte gärna ta stöd på bettet och såfort jag får lite kontakt så bryter han av till skritt, men övning ger färdighet. En av de saknerna vi tränar mest med tömmkörningen är att han ska få träna på att gå i balans och inte vingla iväg åt både höger och vänster.

Lina filmade lite med min mobil så de klippen håller jag på att klippa ihop nu. Filmen kommer antagligen upp här i morgon. Sålänge får ni se lite stillbilder från filmen. Har en repa/smuts i kameraglaset, blä!




Kommentarer
Postat av: lina

så du fick en svans på filmerna :D hihiihihihhi

2011-09-01 @ 23:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0