KÄNSLIG HÄST?

Josephine skrev ett inlägg om hur man kan göra för att minska skav från tex. täcken HÄR. Det här inlägget handlar om samma sak, men skav från schabrak.

Jag är nog inte ensam om att ha en häst med känslig hårrem. Täcken är inga problem, men schabrak. Man kan ju inte riktigt rida utan schabrak (eller kan kan man, men det vill jag inte) så jag och min syster stog i stallet och försökte komma på en lösning. 



Först tänkte vi att man kan ta ett schabrak med mjukare kant. Men då är passobalen ofta lite hård och nertryckande. Ett schabrak med mjuk kant och utan passobal vore ju bra. Annars kan man göra som vi gjorde, att lägga fårskinnspadden under schabraket. Alltså ha padden närmast hästen. På så sätt är schabraket en bit ovanpå hästen och nöter inte på pälsen. Fårskinnspaddar brukar ofta vara lite kortare än schabraket och når därför inte ut till det utsatta området, dessutom är dom mycket mjukare.

Har ni något annat tips på vad man kan göra?


Kommentarer
Postat av: Jennie

SV: Jag vet inte vad det blir av den damen, haha. Kan nog aldrig starta henne mer än LB i dressyren, men sen hur det blir med hoppningen vet jag inte än. :) Men när jag hoppar själv/på lektion nu fram över är det Evita skom gäller, hon är min läromästare. :D

2011-01-05 @ 19:48:49
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0