RIDNING I TRAFIK

Många tycker att hästar inte passar in i trafiken. Och visst, det kanske inte är den bästa kombinationen. Men jag tycker ändå inte att man ska undvika trafiken. För den finns där, och kommer alltid att göra. Istället kan man vänja hästarna och sig själv vid den.

Jag har inget emot att rida över vägar, skritta på långa tyglar längst en 90 väg eller rida genom samhällen. Jag bor i en av Sveriges största städer och den enda möjligheten för mig att ha häst är i närheten av trafik. Nu åker jag över 1 mil ut på landet för att gå i skolan och ha Sunny uppstallad. Men det finns fortfarande trafik, jag måste ju kunna komma dit på något sätt. Stallet där Sunny står uppstallad ligget mellan ett samhälle och en vältrafikerad väg. Men det måste vara så, för bussarna går bara där det finns trafik.

Det finns dock tre saker jag inte gillar med hästar i trafiken.
1. Smala utrymmen.
För att komma till långa ridvägar hos oss måste man rida över Kungsbro bron, under går Motala ström. Det låter endel, hästarna tycker det är obehagligt att gå på bron och det är ganska trångt. Visserligen är det tvåfiligt och har väldigt breda väggrenar. Men vägen är ganska trafikerad och hästarna vill inte gå i kanten av staketet.
2. Att ramla av. Ganska logiskt va? Nej men det jag är mest rädd för i trafiken är att ramla av på andra sidan av en väg. Hästarna springer ofta hemmåt när man ramlat av och jag vill itne att hästarna själva ska springa över vägen. Har varit med om det några gånger och det får mig att må lika dåligt varje gång.
3. Lastbilar och bussar. Jag gillar inte när de bromsar, trots att de gör det för att vara snälla. Varför jag ogillar det kan ni läsa HÄR



En annan sak som jag tycker är viktigt när man rider i trafiken är hur man uppför sig. Jag är uppväxt på en ridskola mitt i stan, red ut flera gånger i veckan i en skog där folk joggar, går med barnvagnar och promenerar med hundar. En sak jag fick lära mig då som jag tycker är viktigt är att när man möter någon så saktar man av till skritt. Varesig det är en gångare, en cykel eller en bil, man saktar av till skritt! Tänk på att vara trevliga i trafiken och visa ett lende eller en vink om någon låter er gå före, hästar har faktiskt (tyvärr) inte företräde! Vad tycker ni om ridning i trafiken?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0