SVAR PÅ KOMMENTAR

Jag fick en kommentar på ett inlägg jag skrev om att Sunny stegrade förut, satt i skolan och bollade idéer med Sofia. Även fast vi inte alltid tycker precis lika så är det väldigt pra att diskutera med någon! Inlägget om stegring hittar ni HÄR.

"har precis just nu samma problem med mitt gotlandsruss! Reser sig när hon vill hem sist hon gjorde det trillade jag av och hamnade vid rambenen... känns som om hon ska slå runt och ahr ingen anning om hur jag bryter detta... obs medryttar ponny ;) Tips? (A)"

Svar: Det första man ska göra med ett sånt här problem är att ställa sig frågan "VARFÖR stegrar hästen?"
I ditt fall låter det som att den stegrar pga dumheter och hemlängtan. Det låter även som om att den börjat med det nu och inte gjort det en längre tid. Andra anledningar till att en häst reser sig kan vara att den har ont någonstans. Det är svårt att avgöra för oss varför den reser sig, men vi utgår från att den använder det för at slippa undan och bara är "dum". Det går även att lösa problemet på olika sätt beroende på om hästen är stabil eller inte i psyket.
Jag är som jag skrev i det inlägget helt emot metoder där hästen skadas eller skrämms. Det är tid, tålamod och en bra relation som behövs för att lösa problemet.



För att undvika skador skulle jag börja med att köpa en martingal. Det är en säkerhetsutrustning som gör att hästen inte kan slänga upp med huvet och lyfta så långt från marken. Det är inte lösningen på problemet, men en säkerhets åtgärd att använda under problemlösningen.

Sedan skulle jag ut och rida, vara lungn, mjuk och posetiv mot hästen. Och inte försöka stressa fram och framkalla problemet. Skulle hästen börja resa och dumma sig så skulle jag bara vänta ut den till den står still och sedan driva på framåt igen. När hästen går frammåt igen skulle jag trava eller galoppera om det går för att minska möjligheterna till att den reser sig. Hästen måste tänka frammåt hela tiden!

Såfort hästen börjar tänka tanken att resa sig ska man rida fram, fram, fram. Hästarna stegrar ofta itne ur fart utan saktar in, samlar sig och reser sig. Att få hästen att vilja gå fram för ryttaren är lösningen på problemet, och för det krävs en bra relation häst-människa. Det går inte på en natt. Försök att spendera så mycket tid som möjligt med hästen och gör något kul av att vara ute och rida. Hoppa stockar, dra på i räcergalopper och släpp kraven, gör det just din häst tycker är kul.

Hoppas det går bra och hör gärna av dig om det är något mer! :)




Kommentarer
Postat av: Anonym

ja precis vad jag och ägeren ser så är detta bara dumheter, alltså han hon nt hon någonstans. Bara hemlängtan. för det är isamband med att hon nt får gå som hon håller på. nt annars.



Tack för tipset med martingallen! Provade att rida i grima funkade ganska bra... hon blev nt arg när hon nt fick vända hem, så ska nog rida i grima tills hon slutar att försökta vända hemmot. :)

2011-06-13 @ 12:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0